لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه های مختلف درباره سفر غنی به امارات متحده عرب


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به امارات متحده عرب، سفر کرده تا سرمایه گذاران خارجی مستقر در آن کشور را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان کند.

سوال عمده این است که آیا بستر مناسب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در افغانستان مساعد است یا خیر؟

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تلاش رئیس جمهور غنی جلب همکاری امارات متحدۀ عربی در قسمت سرمایه گذاری در افغانستان به خصوص در عرصۀ زراعت.

تلاش رئیس جمهور افغانستان برای جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حالی صورت می گیرد که دامنۀ نا امنی به نقاط مختلف افغانستان افزایش یافته و بر اساس گزارش شفافیت بین المللی، افغانستان از جمله سه کشوری است که در صدر کشور های فاسد جهان قرار دارد.

علاوه بر آن، بر اساس گزارش شاخص های تجارتی بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶، افغانستان در میان ۱۸۹ اقتصاد جهان در ردۀ ۱۷۷ و بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه گذاری خوانده شده است.

اما سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید که حکومت آن کشور متعهد است تا تغییر مثبت در راستای محیط بهتر سرمایه گذاری در افغانستان فراهم گردد.

با آنهم، شماری از تحلیلگران عرصۀ اقتصاد مثل محمد امین فرهنگ، وزیر پیشین تجارت افغانستان، در مورد تلاش های رئیس جمهور غنی محتاطانه خوشبین به نظر می رسد.

اما آقای فرهنگ تائید می کند که جلب سرمایه گذاری در افغانستان به مشکلات جدی نیز مواجه است.

اما تاج محمد اکبر، استاد اقتصاد در پوهنتون کابل، در مورد تلاش های رئیس جمهور افغانستان مبنی بر جلب سرمایه گذاری های خارجی، بدبین به نظر می رسد.

آقای اکبر تلاش رئیس جمهور غنی را در این راستا به مثابۀ "بازی های دوران مبارزات انتخاباتی" تلقی می کند که به گفتۀ او به نفع افغانستان نیست.

بر اساس احصائیه سازمان انکشافی ملل متحد در افغانستان، ۳۶ در صد جمعیت افغانستان—یعنی نه میلیون نفوس کشور—زیر خط فقر قطعی قرار دارد. میزان بیکاری نیز در افغانستان حدود ۴۰ در صد است و به دلیل بیکاری، فقر در حال افزایش است.

بر اساس گزارش ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان، عاید سرانۀ افغانستان ۶۶۳ دالر امریکایی است و نرخ تورم پولی در یک سال گذشته به ۳،۸ در صد رسیده است.

علاوه بر آن، ارزش تولیدات صنایع خصوصی و دولتی در یک سال گذشته ۱۵،۳ درصد کاهش را نشان می دهد و بیلانس تجارت افغانستان بی نهایت منفی است.

بر اساس ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان، سال گذشته، مجموعۀ صادرات آن کشور با وجود وخیم شدن وضیعت امنیتی، موجود گستردۀ فساد اداری و شرایط نا مساعد برای تجارت سرمایه گذاری، شماری از تحلیلگران اقتصاد به این باور اند که حکومت افغانستان در یک سال گذشته، دست آوردهای در عرصه اقتصاد داشته است.

عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، افتتاح بند سلما، آغاز کار انتقال برق از آسیای میانه به داخل افغانستان و آغاز کار پروژه تاپی یا انتقال لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند، از جمله دست آورد های عمدۀ حکومت به شمار می رود.

تحلیلگران عرصه اقتصاد مثل قدیر فطرت به این باور که هرگاه تلاش های رئیس جمهور افغانستان در راستا جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی موفق گردد، تاثیر مثبت به ثبات أفغانستان خواهد داشت.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG