لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت غزنی – کندهار امضا شد


در حال حاضر، افغانستان ۱۶۰۰ میگاوات برق دارد که نمی‌تواند نیازمندی شهروندان افغان را مرفوع سازد
در حال حاضر، افغانستان ۱۶۰۰ میگاوات برق دارد که نمی‌تواند نیازمندی شهروندان افغان را مرفوع سازد

مقامات شرکت برشنا می‌گویند که لین برق ۲۲۰ کیلوولت غزنی – کندهار، بخشی از برق وارداتی لین ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان است.

قرارداد انتقال این مقدار انرژی امروز میان شرکت‌های برشنای افغانستان و (KEC) هند در مقر ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور غنی امضا شد.

قدرت‌الله دلاوری رئیس شرکت برشنا گفت که ارزش این قرارداد ۱۱۳ میلیون دالر امریکایی است که از کمک‌های مالی ادارۀ انکشافی ایالات متحدۀ امریکا تمویل می‌گردد.

او افزود "با تکمیل‌شدن این پروژه پنج سب‌استیشن هر یک در قره‌باغ، مقر، شاه‌جوی، قلات و شرق کندهار – که آن تحت علیحده که امضا خواهد شد و تمام پروژه را تکمیل می‌کند – انشاالله برق مطمئن را به کندهار می‌رساند".

آقای دلاوری، تأکید کرد که بر اساس تعهدات حکومت، قراردادهای برق‌رسانی در نقاط دور دست افغانستان، همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین حال، پنکاج کُمار تندن، رئیس شرکت (KEC) هنگام امضای این قرارداد گفت که شرکت آنان از یک دهۀ گذشته در افغانستان فعالیت دارد.

به باور وی، انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت از غزنی تا کندهار، مسؤولیت بزرگی برای این شرکت خواهد بود.

افغانستان در این اواخر، پروژه‌های برق‌رسانی را شدت بخشیده و در جریان هفتۀ گذشته در این بخش دو قرارداد را امضا کرده است.

به گفتۀ مقامات شرکت برشنا، قرارداد سب‌استینش سروبی به ارزش ۳.۶ میلیون دالر با یک کمپنی ترکی امضا شد که می‌تواند به بیش از ۲۰ هزار مشترک در سروبی، دولت‌زی، شیرخان و برخی مناطق همجوار آن، تا پانزده ماه آینده، انرژی برق را توزیع کند.

همچنان، قراردادی را برای نصب دستگاه انرژی خورشیدی با ظرفیت ده میگاوات با شرکتی موسوم به "داینیستی" امضا کرده است.

بر اساس ارقام رسمی، حکومت افغانستان، شش میلیارد دالر را برای تولید دوهزار میگاوات برق، در جریان پنج سال در بخش انرژی برق سرمایه‌گذاری می‌کند.

در حال حاضر، افغانستان ۱۶۰۰ میگاوات برق (۱۰۰۰ میگاوات وارداتی و ۶۰۰ میگاوات تولیدی) دارد که نمی‌تواند نیازمندی شهروندان افغان را مرفوع سازد.

XS
SM
MD
LG