لینک های دسترسی

Breaking News

آیا خوردن تخم مرغ مفید است؟


یک پژوهش تازه نشان می دهد که خوردن تخم مرغ به صحتمندی قلب مفید است.

پژوهشگران در دانشگاه باستن امریکا، پس از تحقیق روی ۲۳۰۰ بزرگسال، دریافتند که خوردن حداقل پنج تخم در هفته به کاهش فشار خون، کنترول شکر در خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری شکر نوع دو کمک می‌کند. این مطالعه نشان می دهد که خوردن تخم مرغ در واقع صحت قلب را بهبود می‌بخشد.

اما منتقدان می‌گویند که این پژوهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطح کولسترول را ارزیابی نکرده است و می افزایند که این نتیجهگیری که "خوردن تخم زیاد برای صحت مفید است"، پیش از وقت است.

اگرچه مقدار کولسترول در تخم بیشتر است، اما حاوی پروتین و دیگر موادی نیز است که وجود انسان به آن نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم می خواهند بفهمند که خوردن تخم مرغ برای صحت مفید است یا مضر.

در حال حاضر، انجمن صحت قلب در امریکا خوردن تنها سفیدی یک یا دو تخم در روز را توصیه می‌کند.

پژوهش دانشگاه نورت وسترن که در ژورنال انجمن طبی امریکا (JAMA) منتشر شده است، نشان می دهد که خوردن سه تا چهار تخم در هفته خطر حملات قلبی و سکتۀ مغزی را تا شش درصد و خطر مرگ به دلایل مختلف را تا هشت درصد افزایش می دهد.

نورینا الن، استاد طب وقایوی در دانشگاه نورت وسترن، یکی از شرکت کنندگان در این پژوهش، می‌گوید که دلیل اصلی ارتباط بین خوردن تخم مرغ و امراض قلبی، سطح بالای کولسترول در تخم است.

کولسترول یک عنصر رایج در رژیم غذایی انسان است و تخم منبع بزرگ آن محسوب می شود. اینکه کولسترول یا تخم مرغ باعث بیماری قلبی می‌شود یا نه، موضوعی است که متخصصان طب در مورد آن اختلاف نظر دارند.

XS
SM
MD
LG