لینک های دسترسی

Breaking News

اعتصاب غذایی هلمندی‌ها در اعتراض به جنگ ادامه دارد


اعتصاب غذایی تعدادی از باشندگان ولایت هلمند برای صلح خواهی و در اعتراض به جنگ روز جمعه نیز ادامه یافت.

این اعتصاب کنندگان شامل زنان و مردان هلمندی، می‌گویند تا زمانی که حداقل برای دو روز "آتش بس" نشود، آنان اعتصاب شان را ادامه خواهند داد.

اقبال خیبر، یکی از اعتصاب کنندگان به صدای امریکا گفت، روز گذشته از آدرس گروه طالبان پیامی را دریافت کردند و در آن پیام، از آنان خواسته شده که "این حرکت مردمی قبل از گفتگو با طالبان، نخست با نیروهای خارجی در خوراب و میدان هوایی کندهار گفتگو کنند تا جلو بمباری‌ها گرفته شود".

آقای خیبر افزود آنان تا زمانی که خواست‌های شان پذیرفته نشود به اعتصاب غذایی ادامه خواهند داد.

در همین حال مقام‌های محلی در ولایت هلمند به خیمه‌یی اعتصاب کنندگان رفته و وعده کرده اند که آتش بس خواهند کرد.

مجاهد الله صفاری، معاون سرپرست ولایت هلمند به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که از تلاش‌های حکومت افغانستان برای مذاکرات بین الافغانی حمایت می‌کنند.

آقای صفاری افزود" ما به احترام اعتصاب غذایی از این حرکت مردمی حمایت می‌کنیم و به خواست آتش بس نیز لبیک می‌گوییم، اگر طالبان مسلح بخواهند با میانجیگیری این حرکت مردمی مذاکرات و یا هم آتش بس کنند حکومت بدون قید و شرط حاضر است، هرزمانی که آنان حاضر به مذاکرات شدند و اعتصاب کنندگان خواستار آتش بس، ما در همان لحظه می‌پذیریم".

شماری از باشندگان ولایت هلمند در جنوب افغانستان در اعتراض به خشونت های جاری در این ولایت و حمایت از صلح روز پنجشنبه (نهم حمل) خیمه تحصن برپا کرده اعتصاب غذایی نموده اند.

قرار بود معترضان هلمندی روز پنجشنبه از لشکرگاه، مرکز هلمند تا مناطق تحت تصرف گروه طالبان در ولسوالی موسی قلعه راهپیمایی کنند، اما گروه طالبان به معترضان گفت که وارد مناطق تحت تصرف آن گروه نشوند.

طالبان به معترضان گفته که به جای راهپیمایی به سوی مناطق تحت تصرف آن گروه، در برابر پایگاه نیرو های خارجی راهپیمایی کنند.

قیس هاشمی، یکی از سازمان دهندگان این تحصن در هلمند، جناح های درگیر جنگ در افغانستان را به خاطر "بی توجهی" به خواست معترضان "دست نشاندگان کشور های خارجی" خواند و گفت که هر دو طرف جنگ صلاحیت تصمیم گیری مستقلانه را ندارند.

او که اشک در چشمانش جاری بود در پیوند به خشونت های اخیر در هلمند به روزنامه نیویارک تایمز گفت: "شما (جناح های درگیر جنگ) زندگی را دشوار ساخته اید. آیا پایان دادن به حیات یک انسان کار خدا نیست؟ شما کی استید که مردم را از بین می برید؟ شما خود را می کشید و با خود حیات ۲۰ تن دیگر را می گیرید."

در میان هلمندی های که دست به تحصن و اعتصاب غذایی زده اند، زنان نیز دیده می شود.

حسینه احساس، یکی از معترضان هلمندی به صدای امریکا گفت زنان از ۱۴ ولسوالی هلمند به خاطر اعتراض در برابر خشونت و جنگ در زیر خیمه تحصن در لشکرگاه دور هم جمع شده اند.

خانم احساس افزود که هیچ فرد حکومتی و سیاسی در میان این زنان معترض نیست.

زنان هلمندی نیز به معترضان ضد جنگ در خیمه تحصن لشکرگاه پیوسته اند.
زنان هلمندی نیز به معترضان ضد جنگ در خیمه تحصن لشکرگاه پیوسته اند.

​حسینه احساس گفت: "ما به طرف های درگیر جنگ چادر زنان پشتون را می گیرم (از آنان التماس می کنیم) که صلح کنند. قربانیان اصلی جنگ ما زنان استیم. در این جنگ پسر ما، شوهر ما و برادر ما کشته می شود."

هر چند مانع شدن طالبان از آغاز این راهپیمایی سبب خشم و یاس معترضان شد، اما به نظر می رسد که معترضان با آغاز اعتصاب غذایی به پافشاری برای عملی شدن خواسته های شان ادامه خواهند داد.

سرور غفار، مدیر یک مکتب و یکی دیگر از معترضان گفت: "در هر مسجد (منطقه) دو طرف جنگ، نماز جنازه برگزار می شود. چرا این کار می شود؟ دلیل این کار خاموشی ما است... ای مردم، اگر خاموشی تان را ادامه بدهید، غلام باقی خواهید ماند."

تحصن هلمندی ها پس از آن آغاز شد که روز جمعه گذشته در اثر یک حمله انتحاری در نزدیکی استدیوم ورزشی غازی ایوب خان در لشکرگاه، کم از کم ۱۴ نفر کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شد.

مقام های هلمند گفته اند که قربانیان این حمله همه افراد غیر نظامی بودند و آنان به خاطر تماشای مسابقات کشتی گیری که به خاطر تجلیل از سال نو خورشیدی برگزار گردیده بود، در این استدیوم جمع شده بودند.

هلمند یکی از ولایت های نا امن افغانستان بوده و گروه طالبان کنترول بسیاری بخش های این ولایت را در دست دارد.

شماری از قربانیان حمله روز جمعه گذشته در لشکرگاه، کودکان بودند.
شماری از قربانیان حمله روز جمعه گذشته در لشکرگاه، کودکان بودند.

XS
SM
MD
LG