لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت بانوان هرات در ساخت بازی های کمپیوتری


گروهی از بانوان در شهر هرات، به آموزش و فعالیت در بخش کودنویسی برنامه های نرم افزار و ساختن ویدیوگیم ها یا بازی های کمپیوتری پرداخته اند. آنان در جریان سه سال گذشته، توانسته اند بیش از بیست بازی کمپیوتری را انکشاف دهند.

با افزایش خشونت ها در افغانستان، زمینۀ تفریح جوانان در بیرون از خانه محدود گشته است. با آنهم، برخی ها برای آن که لحظاتی اذهان شان را از واقعیت های تلخ برهانند، به بازی های کمپیوتری یا ویدیوگیم ها رو می آورند. پسران بیشتر علاقمند گیم های مثل مسابقات موتررانی، فوتبال، و یا هم گیم های جنگی اند.

اما در هرات، گروهی از بانوان مشغول ساخت ویدیوگیم هایی اند که میتوانند الهام بخش خوبی باشند. دختران جوانی که در موسسۀ غیرانتفاعی موسوم به مکتب کود نویسی سی تی آی کار میکنند، از سال ۲۰۱۵ تا حال، بیش از ۲۰ بازی کمپیوتری انکشاف داده اند که از آنجمله، بازی "مبارزه با مواد مخدر"، توجه رسانه ها را نیز به خود جلب کرده است.

این گیم یا بازی کمپیوتری، از سوی خاطره محمدی و همکارانش، در ظرف یک ماه ساخته شد. بازی طوریست که بازیکنان باید مزارع را از کوکنار و سایر مواد مخدر پاک کنند، عساکر را تعبیه نموده، ماین ها را خنثی ساخته، و بته های زعفران را جاگزین کوکنار سازند.

مکتب کود نویسی در هرات، در حال حاضر به ۹۰ بانو بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال، در بخش کودنویسی و ساخت برنامه های نرم افزار، آموزش میدهد. آنان نه تنها بازی های کمپیوتری را انکشاف میدهند، بلکه اپلیکیشن های موبایل و استیکرهای کمپیوتری را نیز میسازند.

بازی های کمپیوتری - هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:20 0:00

XS
SM
MD
LG