لینک های دسترسی

Breaking News

هند در صدر مصابین ایدز در جنوب آسیا است - بانک جهانی


بانک جهانی می گوید بین ۵،۵ تا ۶ میلیون نفر در جنوب آسیا به ویروس اچ آی وی آلوده اند که بیشتر از ۶۰ در صد آنان در هند می باشد.

رفتار بی باکانه چون تزریق مواد مخدر و یا پیشه نزدیکی جنسی بدون کاندوم، باعث افزایش این مرض شده است. اما بانک جهانی می گوید، پاسخ ها برای جلوگیری از شیوع مرض همسان بوده و موثر نبوده است.

در هند، اچ آی وی بیشتر در بین زنان فاحشه، مردانیکه با مردان دیگر نزدیکی جنسی دارند و کارگران مهاجر، بیشتر است.

اما برعکس آن، در بنگله دیش و پاکستان این ویروس بیشتر در بین استفاده کننده گان از مواد مخدر، مخصوصاً کسانی که تزریق می کنند، دیده می شود.

عبد اللطیف شیخ، یک معتاد سابق هروئین که مبتلا به اچ آی وی است حال پیچکاری های عفونی شده را برای معتادین در شهر کراچی تقسیم می کند تا از شیوع مرض در بین این افراد جلوگیری به عمل آید. او در جمع فقط ده درصد از معتادین است که از شیوع مرض از این طریق آگاه است.

عبد اللطیف شیخ می گوید: "کسانیکه مواد مخدر را تزریق می کنند میتوان درمجرای فاضلاب ها، روی چمن ها، زیر پل ها، در پیاده روها، و دیگر اماکن کثیف و پنهان پیدا کرد. آنها قادر به خرید پیچکاری ها نیستند به همین دلیل از پیچکاری های شریکی استفاده می کنند، و از این طریق، به اچ آی وی مبتلا می شوند."

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد از جمع ۴۳۰ هزار تزریق کننده مواد مخدر در پاکستان، تقریباً یک سوم آن مبتلا به اچ آی وی است.

یسزر گودیس، عضو دفتر مواد مخدر و جرایم ملل متحد در اسلام آباد می گوید شاید در بین نفوس ۱۸۲ میلیونی پاکستان این جمعیت اندک جلوه کند اما شمار این افراد طی دو سال اخیر دو بابر شده است که این نگران کننده است.

یسزر گودیس می گوید: "پاکستان در میان سه کشور در ردیف بالا قرار دارد که در آن شمار مریضان اچ آی وی/ایدز در میان معتادان تزریقی وجود دارد. در آسیا هم این کشور در بین سه کشوری که در صدر است، قرار دارد. این موضوع بسیار خطرناک است اما البته ما معتقدیم که هنوز هم دیر نشده است تا مقام های آنکشور به این وضعیت دشوار توجه کنند."

دو کشور دیگر در آسیا، اندونزیا و فلیپین است. اما پاکستان هنوز اقدامات موثری را برای مقابله با این مشکل در پیش نگرفته است.

گودیس می گوید موانع فرهنگی و عدم درک مشکل، و موانع اداری، در جمع دلایلی است که چرا دولت پاکستان به کندی و غیر موثرانه به این بیماری همه گیر پاسخ داده است. خطر در این جا است که اگر تزریق کننده گان مواد مخدر با جوامع دیگر تعامل جنسی داشته باشند این مرض بیشتر گسترش خواهد یافت.

کارمندان صحی می گویند که ننگ داشتن از این مرض و پنهان کردن آن، یکی دیگر از دلایل، شیوع مرض است.

گزارش: شارون بین، خبرنگار صدای امریکا در اسلام آباد

ترجمه: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG