لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه ده‌ها هزار پناهجوی افغان را از مرزهایش عقب رانده است – گزارش


سازمان دیدبان حقوق بشر از برخورد نادرست نیروهای ترکیه با پناهجویان افغان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در ماه‌های اخیر، مرزبانان آن کشور از ورود ده‌ها هزار پناهجوی افغان به ترکیه جلوگیری کرده و آنان را در مرز با ایران عقب رانده ‌اند.

این سازمان روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) با نشر گزارشی گفت که بسیاری از شهروندان افغانستان که توانسته اند به گونۀ قاچاق وارد خاک ترکیه شوند، توسط پولیس آن کشور بازداشت و دوباره به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از شهروندان این کشور به مهاجرت پرداخته و بر علاوۀ کشورهای همسایه به ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی رو کرده اند. اما در اکثر این کشورها، به ویژه ترکیه با اخراج اجباری مواجه اند.

دیدبان حقوق بشر افزوده که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، ترکیه عقب‌راندن و اخراج اجباری شهروندان افغانستان از این کشور را افزایش داده است.

در گزارش آمده که ترکیه به شهروندان افغانستان که در حال خروج از آن کشور قرار دارند، فرصتی برای درخواست پناهندگی نداده و همچنان این کشور از ثبت نام افغان‌ها در دفتر ملل متحد جلوگیری کرده است.

بر اساس معلومات ریاست مهاجرت وزارت داخلۀ ترکیه، در ماه‌های اخیر از ورود ۲۳۸هزار و ۴۴۸ مهاجر غیرقانونی به داخل خاک این کشور جلوگیری شده که بیشتر آنان شهروندان افغانستان بوده اند.

دیدبان حقوق بشر همچنان گفته است که ترکیه در هشت ماه گذشته، ۴۴هزار و ۷۶۸ پناهجوی افغان را از طریق پروازها به کابل انتقال داده است. یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که روند اخراج اجباری شهروندان افغانستان نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته از ترکیه، ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

این سازمان با شماری از پناهجویان افغان که به گونۀ قاچاق وارد ترکیه شده اند، مصاحبه کرده و بسیاری آنان گفته اند که به دلیل "ترس و کشتار انتقام‌جویانه طالبان"، مجبور شدند تا کشور خود را ترک کنند.

دیدبان حقوق بشر اضافه کرده است که طالبان در جریان بیشتر از یک سال گذشته، محدودیت‌های شدیدی را در سراسر افغانستان وضع کرده و همچنان به "کشتار انتقام‌جویانه و ناپدید شدن اجباری مقامات پیشین دولتی و نیروهای امنیتی پیشین افغان" ادامه داده اند.

در گزارش آمده است که طالبان همچنان به ضرب و شتم خبرنگاران ادامه داده و در این مدت، از محافظت اقلیت‌ها به ویژه هزار‌ه‌‎ها در این کشور کوتاه آمدند که ادامۀ این وضعیت سبب سیل مهاجرت‌ها به کشورهای منطقه و جهان شده است.

این در حالی است که پیش از این نیز دیدبان حقوق بشر گفته بود که سربازان ترکیه بر خلاف قوانین بین‌المللی، پناهجویان افغان را مورد ضرب و شتم قرار داده و دوباره به خاک ایران می‌رانند.

شماری از پناهجوی افغان به دیدبان حقوق بشر گفته اند که نیروهای اردوی ترکیه وسایل شخصی آنان را و در برخی موارد حتی لباس‌های مردان افغان را از تن شان بیرون کرده و به آتش کشیده اند و آنان را در گروه‌های ۵۰ تا ۳۰۰ نفری دوباره به ایران رانده اند؛ اقدامی که در اثر آن برخی از اعضای خانواده‌ها از هم جدا شده اند.

ترکیه در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون مهاجر سوری و بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر و پناهجو از افغانستان، عراق و سایر کشورها است. مقامات این کشور به کرات گفته اند که ظرفیت میزبانی مهاجرین بیشتر را ندارند.

XS
SM
MD
LG