لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجرین بدون مدرک در خطر اخراج از ایران


یک میلیون و چهار صد هزار مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در ایران به سر می برد
یک میلیون و چهار صد هزار مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در ایران به سر می برد

مقام های حکومت افغانستان می گویند که ۷۶۰ هزار مهاجر افغان مقیم ایران که فاقد مدارک قانونی اند با خطر اخراج از آن کشور روبرو اند.

فضل احمد عظیمی، سرپرست وزارت امور مهاجرین به صدای امریکا گفت که هیأتی مرکب از نمایندگان وزارت های مهاجرین و خارجه و شورای ملی افغانستان به ریاست محمد محقق، معاون دور ریاست اجرائیۀ افغانستان برای بحث در این مورد روز شنبه به ایران سفر خواهد کرد.

آقای عظیمی گفت که بنابر مشکلات اسکان مجدد، فرارسیدن زمستان و نگرانی های امنیتی، هیأت افغان خواهد خواست تا اقامت این افراد برای یک سال دیگر در ایران تمدید شود.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد حدود یک میلیون مهاجر افغان در ایران ثبت شده و مدارک قانونی اقامت دارند که بیشتر آنان پیش از سال ۲۰۰۱ و تهاجم به رهبری ایالات متحده به افغانستان مهاجر شده اند.

اما وزارت امور مهاجرین افغانستان می گوید که حدود یک میلیون چهارصد هزار مهاجر دیگر افغان بدون داشتن اسناد و مداکر قانونی اقامت در ایران به سر می برند که اکثر آنان به دلیل نبود امنیت و فرصت های کاری به آن کشور پناه برده اند.

بحث زندانیان

سرپرست وزارت مهاجرین افغانستان گفت که هیأت اعزامی افغان در کنار درخواست تمدید اقامت مهاجرین،پیرامون مسایل سیاسی و قضایی از جمله وضعیت افغان های محبوس در ایرانبا مقام های ایرانی صحبت خواهند کرد.

به گفتۀ آقای عظیمی حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مهاجر افغان در ایران زندانی اند که شماری از آنان به خاطر مسایل جنایی و برخی هم به ارتکاب قاچاق مواد مخدر زندانی شده اند، جرمی که جزای آن در ایران مرگ است.

سرپرست وزارت مهاجرین گفت که در سالیان اخیر به ویژه پس از رویکار آمدن حکومت جدید به رهبری حسن روحانی در ایران در وضعیت مهاجرین افغان به ویژه دسترسی به تعلیم و تربیه و بیمه صحی تغییرات مثبتی رونما شده است.

افغانستان بزرگترین جمعیت مهاجر را در جهان دارد و سازمان ملل متحد نیز بزرگترین عملیات برگشت مهاجرین را در افغانستان راه اندازی کرده است، اما شمار اندک مهاجرین افغان حاضر به عودت داوطلبانه اند که دلیل اصلی آن افزایش خشونت و وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی در کشور می باشد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۲ به اینسو زمینه را برای برگشت داوطلبانۀ بیش از ۹۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران فراهم کرده است، اما این رقم در سالهای اخیر کاهش یافته است، طوریکه در سال آیندۀ میلادی انتظار می رود که تنها ۲۰ هزار مهاجر داوطلبانه به کشور شان برگردند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG