لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه علیه دهشت افگنی در محراق سفر کری به شرق میانه


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده، به قاهره، مرکز مصر رسیده و قرار است امروز یکشنبه با همتای مصری خود در مورد مسایل امنیتی و مبارزه بر ضد دهشت افگنی گفتگو کند.

این اولین توقف وزیر خارجه امریکا در سفرش به پنج کشور شرق میانه و جنوب شرق آسیا می باشد که بعد از مصر، آقای کری به قطر خواهد رفت.

قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز با سامع شکری، همتای مصری خود، در مورد مسایل امنیتی به شمول مبارزه بر ضد تندروان وابسته به گروه دولت اسلامی گفتگو کند.

وزارت خارجۀ امریکا گفته است که آن کشور در مورد نا آرامی ها در شبه جزیرۀ سینا "نگرانی عمیق" دارد، منطقۀ که تندوران وابسته به گروه دولت اسلامی اخیراً مسوولیت یک سلسله حملات مرگبار را بر عهده گرفتند.

همکاری نظامی امریکا برای مصر

علی نوری زاده، رئیس مطالعات ایران و اعراب مستقر در لندن، می گوید که آقای کری در جریان ملاقات با مقامات مصری، بر حمایت کشورش از تلاش های قاهره در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی تاکید خواهد کرد.

آقای نوری زاده گفت "جان کری در دیدارش با وزیر خارجۀ مصر و آقای السیسی، رئیس جمهور آن کشور، روی این مساله تاکید می کند که امریکا جایگاه مصر را در مبارزه بر ضد دهشت افگنی می شناسد و تمام تلاش را به خرچ خواهد داد تا مصر را در آن راستا که هدف شان بی ثباتی مصر است، همکاری کند."

به نظر شماری از تحلیلگران، داشتن روابط حسنه با مصر، برای امریکا یک ضرورت منطقه یی و بین المللی است.

روی همین دلیل، به باور کارشناسان، ایالات متحده سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دالر کمک نظامی برای آن کشور فراهم می کند. این در حالیست که ایالات متحده اعلام کرد که هشت جت جنگی اف-۱۶را به مصر تحویل داده است.

با وجود از سر گیری کمک های نظامی برای مصر، پس از برکناری حکومت منتخب به رهبری محمد مرسی در جولای سال ۲۰۱۳، ایالات متحده همواره نگرانی خود را در مورد سر کوبی حامیان آقای مرسی توسط حکومت السیسی، بیان کرده است.

اما اعتراضات مقطعی حامیان رئیس جمهور پیشین مصر همواره با پاسخ خشونت آمیز حکومت مصر مواجه بوده است.

مهم ترین گفتگو های کری در قطر

بعد از سفر به مصر، قرار است آقای کری روز دو شنبه به دوهه، پایتخت قطر برود، جائیکه با مقامات شش کشور عضو شورای همکاری های خلیج، ملاقات خواهد کرد.

به نظر می رسد مهم ترین گفتگو های آقای کری در قطر صورت گیرد، جاییکه به گفتۀ آقای نوری زاده، وزیر خارجۀ ایالات متحده با همتا های روسی و سعودی خود نیز ملاقات خواهد کرد.

این کارشناس مسایل شرق میانه می گوید که سفر به قطر از سه جهت حایز اهمیت است "نخست مساله یمن، دوم مساله سوریه و سوم مساله فلسطین مورد بحث قرار می گیرد."

به باور آقای نوری زاده، وزیر خارجه امریکا تلاش خواهد کرد به عربستان سعودی و سایر کشور های آن حوزه قناعت دهد که توافق هسته یی با ایران به ضرر متحدین امریکا در منطقه نخواهد بود.

او همچنین می گوید که حضور داعش در فلسطین مایه نگرانی امریکا شده است و در عین حال ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا قبل از اینکه گروه دولت اسلامی پیشروی بیشتر در سوریه داشته باشد، راه حلی سیاسی در آن کشور پیدا شود.

نقش نظامی امریکا در شرق میانه

در چند سال گذشته، ادارۀ بارک اوباما به صورت مستقم و یا غیر مستقیم در جنگ های شرق میانه به خصوص عراق، سوریه و تا اندازه یمن دخیل بوده است.

ولی شماری از تحلیگران سیاسی از جمله محمد برقه یی، استاد علوم سیاسی در پوهنتون اِستریر امریکا، به این باور است که سیاست رئیس جمهور ایالات متحده متکی بر قدرت فنی و مالی می باشد—نه قدرت نظامی آن کشور.

آقای برقه یی همانند آقای نوری زاده به این باور است که در پهلوی بحران یمن، سوریه و برنامه هسته یی ایران، مهم ترین موضوع مورد بحث وزیر خارجۀ امریکا، مبارزه موثر بر ضد گروه دولت اسلامی خواهد بود.

ملاقات آقای کری با نمایندگان کشور های عضو شورای همکاری خلیج در حالی صورت می گیرد که شماری از کشور های آن حوزه نگرانی شان را در مورد لغو تعزیرات اقتصادی ایران ابراز داشته اند، تعزیرات که قرار است در آینده نه چندان دور-آنهم در صورت عملی کردن تعهدات از جانب تهران، بر اساس توافق هسته یی میان تهران و گروه ۵+۱ لغو گردد.

ولی ایالات متحده به متحدین خلیج از قبل اطمینان داده است که در صورت بروز منازعه، امریکا از متحدین منطقه یی خود در شرق میانه حمایت خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG