لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت هند و پاکستان بر آبهای کشمیر شدت یافته است


هند و پاکستان در کشمیر تحت منازعه، روی منابع آب نیز رقابت دارند. در هردو طرف، پروژه های عظیم برای استحصال منابع آبی کشمیر زیر کار است و هزاران کارگر شب و روز عرق میریزند تا پروژه ها را تکمیل کنند.

در کشمیر تحت ادارۀ هند، کارگران در تونل های زیرزمینی، مشغول احداث یک مرکز بزرگ تولید برق آبی اند.

پروژۀ تحت کار هند در کشمیر، به نام پروژۀ کیشن گنگا یاد میشود و هدف آن مهار ساختن آب دریای جیلم است. در رقابت با آن، پاکستان حدود ۲۵ سال قبل، پروژۀ تولید برق از آب های دریای نیلم را تحت نام پروژۀ نیلم جیلم آغاز کرد. کار ساخت این مرکز که در ان چهار توربین برق قرار دارد، نزدیک به ختم است.

بیش از ۶۰۰۰ کارگر چینایی و پاکستانی در تونل های زیر زمینی در این مرکز تولید برق کار میکنند که زیر صخره های سنگی در قلب هیمالیا قرار دارد.

انتظار میرود که بعد از ختم کار، این مرکز تا أواسط سال ۲۰۱۸، قادر به تولید ۹۶۹ میگاوات برق گردد.

در کشمیر تحت ادارۀ هند نیز پروژۀ تولید برق کیشن گنگا در مراحل اخیر خود قرار دارد، ولی تاریخ افتتاح آن از ختم ۲۰۱۷ به تعویق افتاد.

شکایت بین المللی

پاکستان به بانک جهانی علیه هند و پروژه بند کیشن گنگا شکایت رسمی کرده که در ان امده است که این پروژه، مقدار اب جاری را به شکل غیر عادلانه محدود خواهد ساخت.

صدراعظم مودی در سال ۲۰۱۶، زمانی که تندروان پاکستانی بر کشمیر تحت کنترول هند حمله کردند، به این موضوع اشاره کرد و گفت که خون و اب با هم یکجا جریان نمیکند.

نگرانی دیگر پاکستان این است که هند ممکن اب خود را در طول فصل زراعت به شکل استراتژیکی کاهش بخشد، در حالی که حاصلات این فصل زراعتی مواد غذایی حدود ۲۰۷ میلیون پاکستانی را تامین میکند.

ولی طبق مقاله یی که نیل بوهن، هماهنگ کننده أمور ملل متحد در پاکستان نوشت، اسلام اباد باید مسولیت های خود را عملی سازد و پاکستان باید در منابع اب خود تغییر آورده و از هدر رفتن اب ها با غور روی سیستم ابی اش جلوگیری کند.

این در حالیست که کمبود اب، یکی از معضلات عمده پاکستان است و پاکستان از منابع ابی افغانستان نیز مستفید میشود.

کشمیر - هند - پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

XS
SM
MD
LG