لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۲۲ نفر در دهلی جدید، همزمان با سفر ترمپ به هند


پس از حملات هندوها بر خانه‌های مسلمانان، باشندگان مسلمان این ساحه منازل شان را ترک می‌کنند
پس از حملات هندوها بر خانه‌های مسلمانان، باشندگان مسلمان این ساحه منازل شان را ترک می‌کنند

تلفات ناشی از برخوردها در جریان تظاهرات سه روز اخیر در هند که همزمان با سفر دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا به آن کشور بود به ۲۲ کشته و ۱۸۹ زخمی رسیده است.

مقام‌های هندی روز چهارشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) گفتند که احتمال دارد رقم کشته شدگان افزایش یابد، چون به گفتۀ آنان شماری از زخمی شدگان در وضعیت وخیم به سر می‌برند.

پس از حملۀ گروه‌های هندو بر مسلمانان معترض از قانون جدید اعطای شهروندی هند بر اساس دین که منجر به کشته شدن یک پولیس و یک کارمند استخبارات هند نیز شد، حکومت هند برگزاری تجمعات را در آن ساحات منع کرده است.

اجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند روز چهارشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) از محل خشونت‌های سه روز اخیر دیدن کرده و به باشندگان وحشتزدۀ ساحه اطمینان داد که جان و مال شان در امان است.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند که در سه روز اخیر سرگرم میزبانی از دونالد ترمپ بود، روز چهارشنبه در یک پیام تویتر نوشت: "صلح و سازگاری در محراق خصلت هند است. از برادران و خواهران در دهلی می‌خواهم که صلح و برادری را همه وقت حفظ کنند".

سونیا گاندی، رهبر حزب کانگرس هند و رقیب عمدۀ آقای مودی از امیت شاه، وزیر داخلۀ آن کشور خواسته است که استعفا بدهد. خانم گاندی همچنین بهارتیاجنتا، حزب ملی گرای هندوی آقای مودی را به ایجاد فضای نفرت و رهبران این حزب را به "شعله ور ساختن خشونت با بیانات تحریک آمیز" متهم کرده است.

رووف خان، باشندۀ ساحۀ مصطفی آباد دهلی جدید به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که برخوردها روز سه شنبه ۲۵ فبروری زمانی آغاز شد که گروهی از هندوها با میله‌های آهنین، سنگ، چوب و خشت بر خانه‌های مسلمانان یورش برده و شعار "زنده باد شری رام" را سر می‌دادند.

سنیل کمار، رییس شفاخانۀ گورو تگ بهادر در دهلی جدید گفته است در اجساد شماری از کشته شدگان جای گلوله دیده می‌شود. او همچنین گفته است که شماری دیگر به ضرب گلوله زخمی شده اند.

محمد سمیر، ۱۷ ساله که گلوله در سینه‌اش اصابت کرده بود، پس از عملیات جراحی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که در برندۀ اپارتمان شان ایستاده بود و حملۀ هندوها بر مسلمانان را تماشا می‌کرد که ناگهان گلوله‌ای بر سینه‌اش نشست.

محمد اکرم، پدر سمیر گفته است که هنگامیکه می‌خواست پسر زخمی اش را به شفاخانه انتقال دهد، هدف حملۀ هندوها قرار گرفت و حتا سمیر زخمی را که به شدت خونریزی داشت، زیر ضربات چوب و سنگ قرار دادند.

اکرم گفته است که در مسیر راه تا شفاخانه، موتر حامل وی چندین بار توسط گروه‌های هندوها متوقف شده و حتا پتلونش را از جانش کشیده اند تا دیده شود که وی ختنه شده است یا خیر. مردان مسلمان در هند ختنه می‌شوند اما هندوها پسران شان را ختنه نمی‌کنند.

رشیده طلیب، نمایندۀ دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در واکنش به خشونت‌های اخیر در هند نگاشته است: "این هفته، ترمپ از هند دیدن کرد، اما خبر واقعی باید خشونت‌هایی باشد که هم اکنون مسلمانان را در دهلی جدید هدف گرفته است".

عمران خان، صدر اعظم پاکستان نیز در واکنش به خشونت‌ها در هند گفته است: "هم اکنون ۲۰۰ میلیون مسلمان در هند هدف قرار گرفته شده اند. جامعۀ جهانی باید همین حالا اقدام کند."

پس از آنکه پارلمان هند در دسمبر سال گذشته، قانون جدید اعطای شهروندی آن کشور را تصویب کرد، موج گستردۀ اعتراضات مسلمانان که این قانون را تبعیض آمیز می‌خوانند، در شماری از شهرهای هند راه اندازی شده است.

XS
SM
MD
LG