لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به آزادی مطبوعات در افغانستان


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان پیوسته تلاش کرده است برای فعالیت رسانه‌ها در این کشور زمینه های لازم را فراهم کرده و از آن حمایت کند.

آقای غنی در پیامی به مناسب روز آزادی مطبوعات گفته است: "با تلاش‌ها و فعالیت‌های دوامدار خوشبختانه آزادی مطبوعات و رسانه‎ها در افغانستان در مقایسه با کشورهای منطقه، از جایگاه‌ی ‌بهتری برخوردار است."

او افزوده است که دولت افغانستان همواره سعی‌کرده است از فعالیت های مطبوعات و رسانه ها "حراست و صیانت" کند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان به مناسبت سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات، بر حفظ دستاوردهای آزادی بیان در هرگونه روند صلح تاکید کرده و از تمامی طرف‌ها خواست که از حقوق اساسی بشر، به شمول حق آزادی بیان حمایت کنند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان روز یکشنبه سوم می (۱۴ ثور) گفته است که افغانستان یکی از "کثرت‌گراترین و پررونق‌ترین سکتور رسانه‌یی" را در جنوب شرق آسیا دارد.

خانم لاینز افزوده است که نباید به هیچ فردی اجازه داده شود که پیشرفت‌های مهم در راستای آزاد بیان در افغانستان را تهدید کند.

نمایندۀ ویژه ملل متحد در افغانستان همچنان گفته است: "نهادهای ملل متحد در افغانستان حفاظت از خبرنگاران و مبارزه با معافیت از مجازات را تقویت خواهند کرد تا متخلفین به عدالت کشانده شوند."

سازمان عفو بین المللی نیز از کار و فعالیت خبرنگاران افغان ستایش کرده است.

این سازمان در یک تویت نوشته است: "خبرنگاران افغان در میان شجاع ترین های جهان قرار دارند. آنان برای انجام وظایف شان خطرات جدی، ارعاب، آزار و اذیت، خشونت و مرگ را متحمل می‌شوند. در این بحران، آنان در خط مقدم قرار دارند و در بخش مصوونیت مردم کمک می‌کنند. اما از آنان نیز باید حفاظت شود."

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز از فعالیت خبرنگاران افغان تمجید کرده است.

این سازمان در صفحه تویتراش نوشته است: "ما به کار رسانه‌های شجاع افغان سلامی می‌زنیم. با وجود ناامنی‌ها، آنان همه روزه تلاش می‌کنند تا به مردم افغانستان معلومات معتبر و قابل اعتماد را فراهم کرده و نهادها را حسابده قرار ‌دهند. خبرنگاران نیز کارمندان خط مقدم اند."

در همین حال سفارت بریتانیا در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای بار دیگر تعهد خود را برای حمایت از رسانه‌ها و آزادی بیان در این کشور اعلام کرده است.

این سفارت گفته است که از دو سال به این‌سو بریتانیا و کانادا رهبری کمپاین جهانی حمایت از آزادی مطبوعات را به عهده دارند که افغانستان نیز به تازگی عضویت آن را کسب کرده است.

به گفته این سفارت، هدف از کمپاین جلب توجه جهانی به موضوع آزادی رسانه‌ها و محدود ساختن افرادی است که آزادی رسانه‌ها را نقض می‌کنند.

در این حال، انتونیو گوتیریش، سر منشی ملل متحد از حکومات خواسته است تا از آزادی رسانه ها و خبرنگاران حمایت کنند تا آنان بتوانند در جریان همه‌گیری کروناویروس و پس از آن انجام وظیفه کنند.

او گفته است: "خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در تصمیم‌گیری آگاهانه با ما کمک می‌کنند؛ تصامیمی که می‌تواند میان مرگ و زندگی تاثیرگذار باشد."

همزمان با این، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که با گسترش بیماری کووید۱۹ شماری زیادی از رسانه‌های افغانستان با بحران مالی مواجه شده اند.

نجیب شریفی، مسوول این کمیته به خبرنگاران گفت که برخی رسانه‌ها در کابل و ولایات به دلیل بحران کروناویروس، بسیاری کارمندان شان را برکنار کرده و شمار دیگر هم از دادن معاش عاجز مانده اند.

آقای شریفی از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواستار کمک‌های مالی با "حفظ استقلالیت" به رسانه‌های این کشور شد و هشدار داد که اگر اقدامی در این راستا نشود دستاوردها در بخش آزادی بیان در این کشور از دست خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG