لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش محدودیت ها بر آزادی در انترنت


فریدم هاوس: بیشترین نقض آزادی انترنت در چین بوده است.
فریدم هاوس: بیشترین نقض آزادی انترنت در چین بوده است.

موسسۀ فریدم هاوس (خانۀ آزادی) گزارش داده است که آزادی انترنت، برای ششمین سال متواتر در سطح جهان کاهش یافته است.

کارِ این موسسۀ غیروابسته، گسترش آزادی و دموکراسی است. فریدم هاوس دریافته که نظارت حکومت ها بر رسانه های اجتماعی و وسایل پیام دهنده، از ماه جون ۲۰۱۵ تا ماه جون امسال، افزایش داشته است.

این گزارش تحت عنوان (آزادی در نِت ۲۰۱۶) حاکیست که کاربران انترنت در ایستونیا، آیسلند، و کانادا، از بیشترین آزادی و مصئونیت حریم شخصی برخوردار بوده اند.

بیشترین نقض آزادی انترنت باز هم در چین بوده و بعد از آن در سوریه، ایران، اتیوپیا، ازبکستان، و کیوبا. آدریان شهباز از موسسۀ فریدم هاوس میگوید: "آنچه میان چین و ایران وجه مشترک تلقی میشود، تلاش برای داشتن ِ کنترول بر فضای مجازی در داخل کشور های خود شان میباشد، و فکر میکنم روسیه نیز به آن سمت در حرکت بوده که بسیار رنج آور است."

روسیه اخیراً تحت قوانین ضد دهشت افگنی، نخستین بار حد اعظم سزای حبس را در یک مورد سخنرانی سیاسی غیرخشونت آمیز صادر کرد. روسیه طیف وسیعی از قوانینی را که حریم خصوصی و آزادی بیان را محدود میسازد، اعمال کرده است.

آدریان شهباز به قانون متمرکز سازی اطلاعات در روسیه اشاره میکند که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید. او می افزاید که: "این قانون هم بر کاروبار هایی که در روسیه فعالیت داشتند، و هم بر حریم خصوصی کاربران در روسیه تأثیر بسیار منفی گذاشت، زیرا تمام اطلاعات کاربران اکنون باید در داخل روسیه ذخیره گردد.»

ایالات متحده، که مدافع بزرگ دموکراسی و آزادی بیان است، در حفظ حریم شخصی کاربران، جایگاه چهارم را دارد. فریدم هاوس، یا خانۀ آزادی، دلیل آن را تصویب قانون آزادی ایالات متحده میداند؛ قانونی که بر جمع آوری کتلوی معلومات راجع به کاربران، بعضی محدودیت ها را وضع میکند.

این موسسه، اقدام کانگرس امریکا برای وضع محدودیت بر گسترۀ فعالیت های ادارۀ امنیت ملی ایالات متحده در سال جاری را به دیدۀ قدر می نگرد.

فریدم هاوس همچنان گزارش میدهد که از ماه جون سال گذشته تا حال، آزادی انترنت فقط در حدود ده کشور بهبود یافته، اما در بیش از نیم ۶۵ کشوری که قبلاً سروی شده بود، این آزادی تقلیل یافته است.

بیش از نود درصد کاربران انترنت جهان، در شصت و پنج کشوری زیست دارند که در آن موسسۀ فریدم هاوس سروی ها را انجام داده است.

XS
SM
MD
LG