لینک های دسترسی

Breaking News

ایران خارج از توافقنامۀ هسته یی با امریکا صحبت نمی کند


خامنه ای: هر نوع مذاکرات آینده با امریکا، تنها در چوکات موضوعات مربوط به توافقنامۀ هسته یی قدرت های جهان با ایران خواهد بود
خامنه ای: هر نوع مذاکرات آینده با امریکا، تنها در چوکات موضوعات مربوط به توافقنامۀ هسته یی قدرت های جهان با ایران خواهد بود

آیت الله علی خامنه ای رهبر روحانی ایران گفته است که هر نوع مذاکرات آینده با ایالات متحدۀ امریکا، تنها در چوکات موضوعات مربوط به توافقنامۀ هسته یی قدرت های جهان با ایران خواهد بود و در مسایل دیگر صحبت نه خواهد شد.

در یک اعلامیۀ که روز چهارشنبه در صفحۀ انترنتی آقای خامنه ای به نشر رسیده است، رهبر مقتدر ایران گفته است "ما مذاکرات با ایالات متحده را به طور مشخص در مسایل هسته یی تایید کرده ایم. در موضوعات دیگر ما آن را تایید نه کرده ایم و اجازۀ مذاکرات با ایالات متحده را نه خواهیم داد."

در این اعلامیه همچنان آمده است که مذاکرات در مسایل دیگر این موقع را به ایالات متحده مهیا خواهد ساخت تا "بر ایران نفوذ کرده و خواهشات خود را تحمیل کند."

توافقنامۀ هسته یی شش قدرت بزرگ جهان با ایران، به باور کارشناسان به مثابۀ یک وسیلۀ پنداشته می شد که روابط خصمانۀ طولانی ایران را با واشنگتن و متحدینش بهتر سازد.

عدم موفقیت در احیای روابط سیاسی

مذاکرات هسته یی با ایران به یک دلیل عمده دید و بازدیدها میان مقامات بلند رتبۀ ایالات متحده و ایران مبدل شده است، اما هیچ یک از دو طرف نه خواسته تا برای برقراری روابط سیاسی که از سال ١٩٨٠ بدینسو از بین رفته است، گام بردارد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که نسبت به علی خامنه ای میانه رو دانسته می شود، روز سه شنبه بیان داشت که تهران برای حل جنگ داخلی سوریه، حاضر به مذاکرات با ایالات متحده می باشد.

اما اظهارات امروز آقای خامنه ای چنین معلوم می شود که ممکن پاسخی به سخنان رئیس جمهور آن کشور باشد.

حکومت ایران از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند اما ایالات متحده در مخالفت با او قرار دارد. واشنگتن و تهران در موضوعات دیگر منطقه یی که شامل اسرائیل و جنگ در یمن می باشد، نیز با یک دیگر مخالف اند.

بااینمه، انتظار برده می شود عملی سازی توافقنامۀ هسته یی، به رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران بی انجامد، مانع بزرگی که همواره در سر راه تقویت روابط میان دو کشور وجود داشته است.

توافقنامۀ هسته یی با ایران تاکنون توانسته است حمایت کافی اعضای دموکرات مجلس سنای کانگرس ایالات متحده را برای جلوگیری از رد آن توسط جموریخواهان به دست آورد.

حمایت دموکرات های کانگرس امریکا

سناتوران امریکایی پس از یک ماه رخصتی، یک بار دیگر به محل کار خود برگشتند و بحث ها را روی موافقتنامۀ هسته یی با ایران آغاز کردند.

کم از کم ۴٢ عضو دمکرات مجلس سنا از توافقنامۀ هسته یی با ایران حمایت می کنند.

قانون گذاران ایالات متحده تا تاریخ ١٧ سپتمبر فرصت دارند در مورد این توافقنامه رای گیری کنند.

جمهوریخواهان کانگرس از پیش توافقنامۀ هسته یی را تحت انتقاد قرار داده گفته اند که آن را رد خواهند کرد.

اما باراک اوباما رئیس جمهو ایالات متحدۀ آمریکا گفته است که اگر اعضای کانگرس توافقنامۀ هسته یی را رد کنند، او در برابر این فیصله کانگرس از حق ویتو خود کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور ایالات متحده هم اکنون از حمایت کافی سناتوران دموکرات برای آن که ویتوی او به قوت خود باقی بماند، برخوردار می باشد.

حمایت ۴۲ سناتور دموکرات از توافقنامۀ هسته یی با ایران، ممکن نیازی به ویتوی رئیس جمهور نداشته باشد. باراک اوباما پس از رای گیری در کانگرس، ۲۲ روز فرصت دارد، در صورت نیاز آن را ویتو کند.

توافق هسته یی شش قدرت جهان با ایران، تنها موضوع بحث در کانگرس ایالات متحده نبوده بلکه این سند یکی از بحث های مهم و اساسی مبارزات انتخاباتی نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را نیز تشکیل می دهد.

قرار است دونالد ترمپ و تد کروز نامزدان پیشتاز حزب جمهوریخواه در سخنرانی روز چهارشنبۀ خود یکباردیگر مخالفت خود را با آن این سند ابراز دارند حالاکه هیلری کلنتن نامزد پیشتاز حزب دموکرات با حمایت از آن در واشنگتن سخنرانی خواهد کرد.

مخالفان توافقنامۀ هسته یی ایران می گویند که این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی نمی شود و دست ایران را برای نفوذ بیشتر در شرق میانه باز می گذارد.

اما حکومت ایالات متحده این توافق را بهترین گزینه برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی می داند.

XS
SM
MD
LG