لینک های دسترسی

Breaking News

ایران ساخت گستردۀ جت های 'کوثر' را آغاز کرد


به گفتۀ کارشناسان نظامی، جت های جنگی "کوثر" کاپی جت های جنگی نوع F-5 ایالات متحده است که امریکا آنرا در دهۀ ۱۹۶۰ میلادی تولید می کرد
به گفتۀ کارشناسان نظامی، جت های جنگی "کوثر" کاپی جت های جنگی نوع F-5 ایالات متحده است که امریکا آنرا در دهۀ ۱۹۶۰ میلادی تولید می کرد

وزیر دفاع ایران روز شنبه اعلام کرد که ساخت جت های جنگی موسوم به کوثر را آغاز کرده تا از آن در قوای هوایی ایران کار گرفته شود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، روز شنبه در مراسم آغاز ساخت این جت های جنگی گفت که " تولید این جت جنگندۀ پیشرفته و بومی، در واقع نماد عینی استکبار ستیزی و مقابله با زیاده‌خواهی نظام سلطه جویانۀ به رهبری شیطان بزرگ امریکاست."

در حال حاضر، قوای هوایی ایران دارای چند جت جنگی محدود است که ساخت روسیه یا هم ایالات متحده است که قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال های قبل از ۱۹۷۹ میلادی خریداری شده است.

کارشناسان نظامی می گویند که جت های جنگی که حال ایران در صدد ساخت آن است، "کاپی" جت های F-5 ساخت امریکا است که ایالات متحده آنرا در دهۀ ۱۹۶۰ ساخته بود.

اعلام ساخت جت های جنگی ساخت ایران در حالی صورت می گیرد که تنش میان واشنگتن و تهران به خاطر وضع مجدد تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران، افزایش یافته است.

تعزیرات جدید ایالات متحده پس از آن بر ایران در دو مرحله وضع می شود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، از توافق هسته یی ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسید، خارج شد.

دور نخست تعزیرات ایالات متحده که در ماه آگست ۲۰۱۸ عملی شد، تجارت ایران را در بخش های مختلف از جمله آهن و سکتور تولید موتر، هدف قرار داد. دور دوم تعزیرات که قرار است به تاریخ ۵ نوامبر عملی شود، صنعت تیل ایران و صادرات آنرا هدف قرار می دهد.

با آنهم مقامات ایالات متحده ناوقت جمعه اعلام کردند که واشنگتن هشت وارد کنندۀ تیل ایران را به صورت موقت اجازه خواهد داد تا از ایران تیل خریداری کند.

ادارۀ دونالد ترمپ گفته است که ایران با برنامه میزایل و کمک به گروه های "دهشت افگن" در منطقه، شرق میانه را بی ثبات ساخته و وزیر خارجه امریکا ۱۲ شرط را برای توافق جدید با ایران مطرح کرده است.

مقامات امریکایی به صورت مشخص گفته اند که ایران از طریق گروه های نیابتی خود در سوریه، یمن، لبنان و سایر کشور ها در شرق میانه، موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

با وجود خروج ایالات متحده از توافق هسته یی، سایر امضا کنندگان این توافق به شمول متحدین اروپایی امریکا به شمول بریتانیا، فرانسه و آلمان، بر حفظ این توافق بین المللی تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG