لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ بین‌المللی نجات: نظام صحی افغانستان در پرتگاه سقوط قرار دارد


کمیتۀ بین‌المللی نجات از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده و گفته است که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینک‌ها در این کشور مسدود شوند.

این کمیتۀ ناوقت روز جمعه هفتم جنوری (۱۷ جدی) با نشر گزارشی گفت که با مسدون شدن بسیاری از کلینک‌ها در این کشور، میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.

این کمیته افزوده است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نهادهای کمک‌کنندۀ بین‌‎المللی بسیاری از کمک‌های مالی خود را به حالت تعلیق درآورده و نیز میلیاردها دالر از دارایی‌های این کشور راکد شد.

در این گزارش آمده است: "افغانستان تقریباً در حال فروپاشی تمام سیستم صحی و سایر خدمات اساسی است که رفاه میلیون‌ها افغان را به خطر می‌اندازد. در دو دهه گذشته، افغانستان برای پرداخت حقوق کارمندان ملکی مانند کارمندان صحی و آموزگاران به شدت به بودجه خارجی وابسته بود."

کمیتۀ بین‌المللی نجات افزوده است در این مدت، اقتصاد افغانستان بیشتر بر کمک‌‌های خارجی متکی بود و ۷۵ درصد بودجهٔ حکومت پیشین این کشور را جامعهٔ بین‌المللی پرداخت می‌کرد.

در این گزارش آمده است که پیش از این، حدود ۳۰ میلیون نفر در افغانستان از طریق یک برنامه تحت مدیریت بانک جهانی به خدمات صحی دسترسی داشتند.

مقام‌های وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته اند که پس از گفتگوهای پیهم با اداره‌های سازمان ملل متحد و نهادهای تمویل‌کننده، شماری از این نهادها برای فراهم کردن حمایت از پروژه‌های صحی در افغانستان اعلام آمادگی کرده اند.

عبدالباری عمر، معین وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) به خبرنگاران گفت که به تازگی مسوولیت ۱۷ شفاخانه حوزوی و تخصصی به کمیته جهانی صلیب سرخ واگذار شده است.

آقای عمر افزود که کارمندان مجموعی شفاخانه‌های که مسوولیت آنرا صلیب سرخ به دوش گرفته تا ده‌هزار نفر می‌رسد که به گفتۀ معین این وزارت، معاشات ماه نومبر و دسمبر شان نیز پرداخت شده است.

هشدار از گرسنگی و قحطی

کمیتۀ بین‌المللی نجات در این گزارش از احتمال گرسنگی و قطحی در افغانستان نیز هشدار داده و گفته است که با فروپاشی نظام اقتصاد افغانستان و ادامۀ خشک‌سالی در این کشور، بحران گرسنگی بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲ در حال افزایش است.

این کمیته گفته است که تا اواخر سال ۲۰۲۱میلادی، حدود نصف جمعیت افغانستان با بحران شدید ناامنی غذایی مواجه بودند. در این گزارش آمده است که ممکن در اوایل امسال، ۵۵ درصد مردم افغانستان با ناامنی غذایی حاد مواجه شوند.

در سال ۲۰۲۲، بر اساس معلومات این کمیته، به دلیل کمبود مواد غذایی، افزایش نرخ مواد اولیه و خشک‌سالی مداوم، ممکن حدود نه میلیون نفر در افغانستان در "سطوح اضطراری، یک قدم قبل از شرایط قحطی و ناامنی غذایی" قرار گیرند.

کمیتۀ بین‌المللی نجات افغانستان در این گزارش به وضعیت زنان و کودکان افغان نیز اشاره کرده و گفته است که آنان با مشکلات زیادی، به ویژه خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و ازدواج زیر سن قرار دارند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران بشری مواجه شده است و پیش از این سازمان‌های بین‌المللی از جامعه جهانی خواستند که به کمک‌های شان به مردم افغانستان ادامه دهند.

بر اساس گزارش ماه دسمبر برنامه جهانی غذا (WFP) بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها به کمک‌های غذایی نیازمند استند.

به تازگی سازمان‌های بشری سازمان ملل متحد هشدار دادند که زمستان سخت در افغانستان شرایط وخیم را تشدید می‌کند که میلیون‌ها افغان را در سراسر کشور به چالش خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG