لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد برای حمایت مالی از نظام صحی افغانستان تلاش می‌کند


در حالیکه نگرانی‌ها در مورد فروپاشی نظام صحی افغانستان وجود دارد، سازمان جهانی صحت در تلاش فراهم‌کردن حمایت‌های مالی در این زمینه است.

سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) گفته است که با تمویل‌کنندگان افغانستان در بخش صحت همکاری می‌کند تا دستاوردها در این سکتور حفظ شود.

این نهاد بین‌المللی در صفحۀ تویترش نگاشته است: "سازمان جهانی صحت با تمویل‌کنندگان برای یافتن راه‌های حل جهت حفظ امکانات بهداشتی پشتیبانی‌شده توسط پروژه صحتمندی برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر در حال همکاری است. ما نمی‌توانیم به طور ناگهانی حمایت از خدمات بهداشتی نجات دهنده میلیون‌ها افغان را در زمانی که بیشترین آسیب پذیری را دارند، متوقف کنیم."

پیش از این، تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در سفر اخیرش به کابل گفت که با قطع کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، ممکن ۲۳۰۰ مرکز صحی در این کشور از فعالیت باز بماند.

آقای ادهانوم افزود که در حال حاضر افغانستان با کمبود دوا، تجهیزات طبی و کارکنان مسلکی طبی مواجه است که این وضعیت منجر به جان باختن بیشتر بیماران در این کشور خواهد شد.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز از ادامۀ فعالیت‌هایش در این کشور خبر داده و گفته است که تنها در ماه جولای و اگست، ۳۰هزار نفر در شفاخانۀ حوزوی میروس در قندهار درمان شده اند.

صلیب سرخ افزوده است که در میان این بیماران، مجروحین جنگی به شمول کودکان نیز بوده اند که در این شفاخانه زیر درمان قرار گرفته اند.

در این حال، معاون نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان و مسوول سازمان جهانی صحت در افغانستان با سرپرست وزارت صحت عامۀ طالبان دیدار کرده و بر ادامه کمک‌‌ها در این زمنیه تاکید کرده اند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که در این دیدار، رامز الاکبروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد بر همکاری‌های مشترک نهادهای بین‌المللی گفته است: "ما ضروریات سکتور صحی افغانستان را در سطح بین‌المللی مطرح خواهیم کرد."

پیش از این دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) گفته بود که به هدف جلوگیری از سقوط سیستم صحی افغانستان، ملل متحد ۴۵ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند.

مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های اضطراری بشردوستانه این سازمان به تاریخ ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفت که این کمک مالی از بودجۀ مرکزی صندوق کمک‌های اضطراری ملل متحد تامین می‌شود.

XS
SM
MD
LG