لینک های دسترسی

Breaking News

پاکسازی پچیرواگام از حضور داعش و خرسندی باشندگان آنجا


عکس آرشیف از نیروهای اردوی ملی افغانستان
عکس آرشیف از نیروهای اردوی ملی افغانستان

باشندگان پچیرواگام ولایت ننگرهار از تصفیه آن ولسوالی توسط قوای امنیتی افغان از حضور گروه داعش خُرسند اند و میگویند اکنون زندگی شان رو به عادی شدن است.

مسؤولان امنیتی ننگرهار که برای بازدید به آن ولسوالی رفته اند، میگویند راههای مواصلاتی داعش از ولسوالیهای شینوار به پچیرواگام را بسته اند.

هفته گذشته قوای مشترک افغان پس از یکونیم ماه درگیریهای پیهم توانستند که ولسوالی پچیرواگام ولایت ننگرهار را از حضور جنگجویان داعش تصفیه کند.

پنج روز از پاکسازی این ولسوالی از وجود افراد وابسته به داعش می‌گذرد؛ اما هنوز آثار به جامانده از ویرانگری داعش مشهود است.

داعش بیشتر منازل مسکونی مردم را در پچیرواگام به مخروبه مبدل ساخته، مکاتب و مراکز صحی را به غارت برده اند و هنوز هم ده‌ها باشندۀ آن ولسوالی را در گروگان دارد.

با وجود این، مردم محل از این که ولسوالی شان از وجود داعش پاکسازی شده است، راضی استند؛ اما خواهان کمک‌های نهادهای حکومتی اند.

ملک کریم یکی از سران قومی ولسوالی پچیرواگام است. او می گوید "زنان و کودکان ما را کشتند، حتی مواشی و اموال ما را هم برای ما نگذاشته اند، همه را با خود بردند، از این حکومت تشکر که آمد و کمک کرد ما را و این مردم را، داعش را از این خاک بیرون کردند."

ملک کریم اما نگران ۶۹ زندانیِ است که افراد وابسته به داعش آنان را با خود بردند. اما ملک تور متنفذ دیگری از ولسوالی پچیرواگام گفت که در مدت درگیریهای یکونیم ماهه با داعش پنجاه فرد ملکی کشته شده است.

ملک تور اقدامات دولت در برابر داعش را به موقع خواند. تور می گوید "حکومت برخیلی موقع برای ما رسید و از ما حمایت کرد و ما هم از آن حمایت کردیم، انشاالله که اکنون تصفیه شد، منطقه پاک شد، خانوادهها دوباره جابه‌جا شدند در منازل خود و داعش با ما خیلی ظلم کرد."

گلاب منگل والی ننگرهار با قوماندانان نهادهای امنیتی عصر دیروز به ولسوالی پچیرواگام رفته و وضعیت زندگی مردم محل را از نزدیک بازدید کرده است.

آقای منگل هنگام بازدید از ولسوالی پچیرواگام گفت، هیأتی را برای بررسی خسارات مردم می‌فرستد.

منگل می گوید "درمورد خسارات سرویهای مکمل انجام میشود که به مردم چه اندازه خساره وارد گردیده و چه تعداد مردم بیرون شده اند؟ تا که در آینده ما با اینها کمک کنیم، همچنان آن کلینکها و مکاتبی که در جنگ با داعش از سوی آن گروه تخریب شده، برای بازسازی آن انشاالله در آینده نزدیک هیأت ما می‌آید و تحقیقات را انجام میدهد.

قرار است که برای نگهداری ولسوالی پچیرواگام ۵۰۰ نیروی خیزش مردمی جابه‌جا شود.

جنرال دادمحمد حریفی رئس امنیت ملی ننگرهار گفت که تمامی تجهیزات، مصارف و ایجاد پوسته‌های این افراد به دوش حکومت است که به زودترین فرصت تکمیل خواهد شد.

حالا خط اول میان نیروهای امنیتی افغان و گروه داعش در منطقه هارون بابا مرز بین ولسوالی‌های پچیرواگام و ده‌بالا واقع شده است. به گفتۀ مقامات امنیتی، پوسته‌های جدید نیروهای سرحدی به خاطر تقویت خط نبرد در آن منطقه ایجاد شده است.

XS
SM
MD
LG