لینک های دسترسی

Breaking News

دولت وزیری: "کمر داعش در افغانستان شکسته است"


تندروان داعش حین کشتار افراد توسط انفجار ماین در شرق افغانستان
تندروان داعش حین کشتار افراد توسط انفجار ماین در شرق افغانستان

مقامات نظامی افغانستان می گویند که "کمر داعش را در افغانستان شکسته اند" و در نتیجۀ عملیات های متواتر نظامی، تندروان آن گروه در آن کشور متواری شده اند.

شماری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی تائید می کنند که گروه دولت اسلامی یا داعش در شرق افغانستان تا اندازۀ تضعیف شده است، اما در جنوب آن کشور در حال تقویت استند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که گروه داعش در آن کشور با ضربات جدی مواجه شده است و حکومت اجازه نمی دهد تا تندروان داعش آزادنه فعالیت کنند.

آقای وزیر گفت: "قوای امنیتی افغان، کمر داعش را شکستانده است. در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار صد ها عضو داعش تلفات دادند. قوماندان های داعش به شمول گل زمان، شاهد و اجمل کشته شدند. مراکز آنان در همه جا ها از بین رفته است. قوای امنیتی افغانستان برای داعش اجازه نمی دهد که آنان در این کشور فعالیت داشته باشند."

جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی و امنیتی، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا نیز تائید کرد که در نتیجۀ عملیات قوای افغانستان و حملات طیاره های بدون سر نشین امریکایی، تندروان داعش تا اندازۀ در شرق کشور عقب نشینی کرده اند، اما در جنوب افغانستان، هزاران تندرو این گروه فعالیت دارد و در پی سربازی گیری بیشتر استند.

آقای کوهستانی می گوید تمرکز قوای افغان در شرق کشور بوده و در حال حاضر، حدود سه هزار تن از تندروان داعش به شمول جنگجویان خارجی در ولایات زابل و غزنی جا به جا شده اند-- به خصوص در ولسوالی های خاک افغان، دای چوپان، میزان، نو بهار و شینکی ولایت زابل فعال اند.

ادعای قطع جنگلات و استخراج معادن توسط داعش

آقای کوهستانی همچنین می گوید که با وجود عقب نشینی داعش در شرق افغانستان، تندروان این گروه هنوز هم دست به قطع جنگلات و قاچاق سنگ های قیمتی معادن میزنند.

آقای کوهستانی گفت:" داعش به تجارت چهار تراش های نورستان و کنر حاکمیت دارند و از آن سود می برد و همچنان از فروش سنگ های قیمتی در دره های نورستان کنر و انتقال آن به پاکستان نفع مالی می برند."

اما دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که داعش می خواهد تا در هر گونه فعالیت تخریبی در افغانستان دست بزند، اما توانایی را ندارد تا دست به قطع جنگلات و یا هم استخراج معادن بزند.

شماری از مردم ولایت ننگرهار مثل نجیب الله، باشنده ولسوالی شیرزاد آن ولایت نیز می گویند که داعش در آن ولایت دست به قاچاق چوب های "چهار تراش" می زنند و استخراج غیر قانونی و فنی معادن دست می زند.

علی نوری زاده، رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب مستقر در لندن، هشدار می می دهد که هر گاه منابع مالی داعش به صورت کل قطع و یا حد اقل کاهش نیابد، مشکل که داعش بر جهان ایجاد کرده، ده ها برابر بیشتر خواهد شد.

بستر فرهنگی داعش در جامعه افغانی

در حدود دو سال گذشته، تندروان داعش دست به خشونت های کم سابقه به خصوص در عراق سوریه زده اند. از سر بریدن گرفته تا زنده سوختاندان انسان های مسلمان و غیر مسلمان دریغ نکرده اند.

تحلیلگران چون علی نوری زاده به این باور است که طرز دید داعش نه در افغانستان از حمایت لازم مردمی برخوردار است و نه فرهنگ افغان ها خشونت های سبک داعش را می پذیرد.

اما آقای کوهستانی نظر متفاوت دارد. به باور آقای کوهستانی، سربریدن اسارا توسط داعش در افغانستان نهادینه شده و آنان حتی اسرای خود را بالا ماین می نشانند و آنان انفجار می دهند.

با وجود ادعای مقامات نظامی افغانستان در مورد ضربات جدی به تندروان داعش در افغانستان، تحلیلگران سیاسی و امنیتی به این باوراند که این گروه تندرو هنوز در مناطق جنوب افغانستان فعالیت دارند و اگر جلو آنان گرفته نشود، خشونت های گروه دولت اسلامی در افغانستان به گونۀ افزایش خواهد یافت که جلوگیری آن در آینده بی نهایت دشوار خواهد بود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG