لینک های دسترسی

Breaking News

مردان مسلح ۲۶ غیرنظامی را در غور کشتند


مقام‌ها گفته اند که این افراد روز گذشته در نزدیک شهر فیروزكوه هنگام جمع‌آوری هیزم کشته شدند
مقام‌ها گفته اند که این افراد روز گذشته در نزدیک شهر فیروزكوه هنگام جمع‌آوری هیزم کشته شدند

مردان مسلح در شهر فیروزکوه ولایت غور، ۲۶ غیرنظامی را که سرگرم جمع آوری هیزم بودند، ابتدا گروگان گرفته و سپس گلوله باران کردند.

یوناما ضمن محکوم کردن این رویداد، گفته است که گروهی از مردان مسلح در انتقام‌گیری از کشته شدن فرمانده شان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، این کشتار بی رحمانه و ظالمانه را انجام داده اند.

یوناما این رویداد را به کدام گروه مشخصی نسبت نداده است و نیز گفته است که تا کنون سرنوشت شماری از گروگانان که تعداد آنان مشخص نشده است، نا معلوم است.

هرچند نهادهای امنیتی افغان تا هنوز حضور جنگجویان داعش را در غور رسماً تایید نکرده اند، مقام‌های محلی ولایت غور جنگجویان وابسته به داعش را مسوول این رویداد خوانده اند.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رادیو آشنا صدای امریكا گفت این افراد روز گذشته در منطقه "غلمین" شهر فیروزكوه هنگام جمع‌آوری هیزم از سوی افراد وابسته به گروه داعش گلوله باران شدند.

اما فضل‌الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور در صحبت با صدای امریکا ارتباط این رویداد را با داعش رد کرد و گفت که عاملان این کشتار به هیچ گروهی وفاداری ندارند.

آقای احسان در این مورد گفت "اینها یک گروه اند که وفادار داعش نیست که بگویم یک پایگاه یا قرارگاه واقعی داشته باشند، گاهی طالب اند گاهی با ملا رسول، به هر نامی، هویت خاصی ندارند".

رئیس شورای ولایتی غور کشته‌شدن ۲۷تن را تأیید کرد و گفت که افراد مسلح دیروز در ۱۵ کیلومتری بیرون شهر ۲۴ نفر را هنگام جمع آوری هیزم کشتند.

واکنش‌ها

جنگجویان داعش بیشتر در شرق افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار مستقر بوده و تا کنون حضور تندروان وابسته به این گروه در غور تایید نشده است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای این رویداد را تقبیح کرده و گفته است که عاملان آن را به عدالت خواهد کشاند. در خبرنامۀ ارگ نیز این رویداد به گروه مشخصی نسبت داده نشده است.

همچنان سازمان عفو بین الملل این رویداد را به شدت محکوم کرده و گفته است که هیچ گروهی این حق را ندارد که غیرنظامیان بی گناه را از بین ببرند.

در همین حال، حسن حکیمی یکی از فعالان مدنی غور گفت که از دو سال گذشته به این طرف در پی اختلافات ذات‌البینی طالبان، این گروه به دو دسته تقسیم شدند که یکی با طالبان و گروهی که رهبری آن به دوش ملا رحمت‌الله است؛ خود را وابسته به داعش اعلام کرد.

به گفتۀ این فعال مدنی، اکثریت اختطاف‌ها، گروگان‌گیری‌ها، قتل‌های هدفمند از سوی گروه ملا رحمت‌الله صورت می‌گیرد. کسیکه توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کشته شد.

این در حالیست که ضیا الدین ثاقب، معاون قوماندانی امنیۀ ولایت غور به اسوشیتد پرس گفته است که عامل کشتار غیر نظامیان طالبان اند. اما طالبان با نشر یک پیام مسؤولیت این رویداد را نپذیرفته و هرگونه دخالت در آن را رد کرده اند.

عملیات نجات گروگانان

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به صدای امریکا گفت، دیروز زمانی که نیروهای امنیتی افغان از گروگان‌گیری این گروه آگاهی می‌یابد، با نیروهای خیزش مردمی برای نجات ۳۰ گروگان وارد اقدام می‌شوند.

اما به گفتۀ وی، به دلیل پرخم‌وپیچ بودن ساحه، درگیری زمان زیادی را در بر می‌گیرد، تا اینکه شب فرا می‌رسد؛ اما نیروهای نجات از ساحۀ کوهستانی عقب‌گرد می‌کنند؛ ولی شب گروه داعش، گروگانان را به قتل می‌رسانند.

سخنگوی والی غور در پاسخ به این سوال گفت، در ساحاتی که این گروه حضور دارند، صعب‌العبور است و امکانات تلفات نیروهای امنیتی خیلی بالاست، به همین دلیل هرچند در جلسات کمیتۀ امنیتی مطرح گردیده؛ ولی تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

اما آقای خطیبی افزود، در حال حاضر قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولسوالی پسابند عملیاتی را علیه گروه‌های مسلح مخالف دولت به پیش می‌برد و پس از ختم آن در پسابند؛ اگر هوا مناسب باشد؛ ممکن در این ساحات نیز عملیات تصفیوی را روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG