لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات مشروعیت اسلامی دارد، نشست علما


مشارکت در انتخابات وجیبه شرعی است، علمای دینی
مشارکت در انتخابات وجیبه شرعی است، علمای دینی

علمای اسلامی می گویند رئیس دولت و نمایندگان مردم باید بر اساس رای مردم انتخاب شوند و اشتراک مردم در انتخابات، وجیبه شرعی است.

یک نشست بیشتر از ۱۵۰ عالم دینی و دها فعال جامعه مدنی از سرتاسر افغانستان به روز پنجشنه با قطعنامه یی پایان یافت که در آن بر مشروعیت اسلامی انتخابات، تاکید شده است.

اشتراک کنندگان این نشست گفتند که انتخاب رئیس دولت در یک جامعه اسلامی، یک امر شرعی است. آنها همچنان بر اهمیت اشتراک مردم در انتخابات تاکید ورزیدند.

مولوی نثاراحمد احمدی، نماینده علمای اسلامی از ولایت بدخشان گفت: "انتخابات از دید دین مقدس اسلام مشروعیت کامل دارد و با اسلام هیچ در تناقض نیست. انتخابات یک موضوع سرنوشت ساز است و مسلمانان باید در آن سهم بگیرند تا سرنوشت آینده خود را و زعیم آینده خود را خود تعیین بکنند."

در قطعنامه ۱۲ ماده یی این نشست گفته شده است که تصاحب قدرت سیاسی بزور و خشونت، از دیدگاه اسلام، مشروعیت ندارد. این قطعنامه همچنان مشارکت زنان در روند سیاسی کشور را، مهم و حتمی خوانده است.

امیرالمومنین

آخرین ماده قطعنامه این نشست از مخالفین نظامی دولت افغانستان می خواهد تا نه تنها روند انتخابات را تهدید نکنند بلکه در آن فعالانه سهم بگیرند.

سعید نیازی، یک فعال جامعه مدنی و اشتراک کننده این نشست به رادیو آشنا گفت "از تمام مردم افغانستان تقاضا شده است که اشتراک در انتخابات نه تنها یک حق است بلکه یک وظیفه است و یک مکلفیت است در برابر میهن، در برابر خدا و در برابر دین خداوند."

طالبان مسلح اضافه بر مخالفت شدید با انتخابات ریاست جمهوری و شورای ملی در افغانستان، اشتراک کنندگان آنرا – نامزدان، رای دهندگان و کارمندان انتخاباتی – آماج حملات قرار داده اند. گفته می شود طالبان در گذشته، انگشتان شماری از رای دهندگان را قطع کردند.

طالبان از رهبر فراری شان، ملا محمد عمر، که خود را امیرالمومنین می دانند بحیث یگانه رهبر پیروی می کنند. این لقب در یک نشست ملاها در شهر کندهار درسال ۱۹۹۶ به ملا عمر داده شد که میعاد پایان به آن داده نشده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG