لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفین و حامیان داعش در توییتر


مطالعه ای که از جانب نهاد تحلیلی رند انجام شده است نشان میدهد که مخالفین گروه دولت اسلامی به مراتب نسبت به حامیان آن در توییتر بیشتر می باشد اما کسانی که طرفدار داعش استند در تمام شبکه های اجتماعی انترنت، فعالتر می باشند.

باوجودی که داعش از توییتر به عنوان یک حربه و وسیله برای استخدام اعضای جدید استفاده می کند، مطالعه این نهاد غیر انتفاعی دریافته است که مخالفین این گروه تندرو در توییتر، شش چند بیشتر از حامیان آن است.

گزارش نهاد رند حاکی است که گروه دولت اسلامی از هر سازمان دهشت افگن دیگر به شمول القاعده در استفاده از توییتر و دیگر صفحات اجتماعی انترنت برای رسانیدن پیام خود، سرباز گیری و الهام بخشی به حامیان خود، موثر تر بوده است.

تحلیلگران می گویند القاعده فقط به منظور ارتباطات جمعی از صفحات اجتماعی استفاده می کند اما داعش از توییتر برای منفعت این گروه بهره برداری می کیند و از این طریق به جلب و جذب افراد پرداخته و طریقی را برای گفتگو ها و سهم گیری بیشتر باز کرده است.

طی ده ماه اخیر، نهاد رند، بیش از ۲۳ میلیون تویت را به زبان عربی تحلیل کرده و دریافته است که حامیان داعش به صورت اوسط ۵۰ در صد نسبت به مخالفین آن در روز تویت می کنند.

این مطالعه همچنان دریافته است که مخالفین داعش در این اواخر بیشتر در توییتر فعال شده اند. پژوهشگران پیشنهاد می کنند که ایالات متحده باید مساعی خود را برای حمایت از مخالفین داعش در توییتر با آموزش دهی آنان، بیشتر سازد.

الیزابت بودین بارون، که این مطالعه را در نهاد رند انجام داده، گفته است که ادارات مانند وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا که به دنبال یافتن راه ها برای مقابله با تبلیغات داعش در توییتر می باشند، باید پیام های خود را تغییر داده و آنرا متوجه جوامع خاص بسازند.

بارون گفت چون جهان توییتر داعش بسیار پراگنده است و حاوی جوامع مختلف با نگرانی های متفاوت می باشد، پس به پیام های نیاز است که شنونده و خواننده ویژه را هدف قرار دهد نه این که فقط به یک پیام عمومی اکتفا شود.

با تحلیل تویت های که بین ماه جولای سال ۲۰۱۴ تا ماه اپریل ۲۰۱۵ رد و بدل شده بود، پژوهشگران دریافتند که ۲۰ هزار جامعه از آن استفاده می کند. باوجود پراگندگی، شکل های ارتباط میان جوامع مخالف داعش، نشان میدهد که فرصت های بالقوه برای حکومت وجود دارد تا راه های را برای تضعیف قدرت افراط گرایان اسلامی در توییتر جستجو کنند.

در اواخر این مطالعه، پژوهشگران گفته اند که آنها کاهشی را در تویت های حامیان داعش متوجه شده اند و در عین زمان شاهد افزایش تویت های مخالفین این گروه افراطی بوده اند. در گزارش آمده است که این تغییرات زمانی رخ داده است که توییتر، حساب های بسیاری از حامیان و طرفداران داعش را مسدود کرد.

تحلیلگران می گویند ریشه های افراط گرایی و خشونت بسیار عمیق است و حکومات باید در چهار مرحله با آن مبارزه کنند. این چهار مرحله مختلف، شامل جلوگیری، متارکه، پاسخ های موثر از جانب حکومت و تقویت روایات معتبر و سازنده می باشد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG