لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت ابهام آمیز کابل، پس از خشونت های اخیر


به دنبال افزایش بی ثباتی های سیاسی و امنیتی در افغانستان، شماری از فعالان جامعۀ مدنی میگویند که واشنگتن، اتحادیه اروپا و یوناما، نباید خاموش باشند و همانند تماشاچی عمل کنند. با این حال، رییس جمهور افغانستان در پیامی خطاب به ملت، پذیرفت که در عملکرد مسوولان حکومت، کاستی هایی وجود دارد و آنانی که در انجام وظیفه غفلت کرده اند، باید مجازات شوند.

رئیس جمهور افغانستان هشدار داد که دهشت افگنان با ایجاد آشفتگی، شگاف، تفرقه و چنـد دستگی میان اقوام افغانستان و میان مردم و حکومت این کشور، در تلاش صید ماهی مقصود اند. او مردم را به آرامش و همدلی دعوت کرد.

در چهار روز اخیر، در شهر کابل، بیش از ۱۰۰ تن کشته و نزدیک به هفتصد تن دیگر زخم برداشتند. مردم خواهان روشن شدن دست های دخیل در این رویداد ها اند.

ظاهراً حکومت افغانستان زیر فشار شدید قرار گرفته است. از یکسو اعتراضاتی که دامنه هایش در حال گسترش است، و از سوی دگر، افزایش فعالیت مخالفان مسلح و مخالفان سیاسی برای رسیدن به قدرت.

با این حال، ماجراهای پسا انفجار قدرتمند در کابل، آینده این شهر را در هاله یی از ابهام قرار داده است.

با این حال، پایتخت افغانستان که ادامه اعتراضات، قلبش را فلج ساخته است، آماده میزبانی از نشست «پروسۀ کابل» می شود. نشستی با هدف جلب حمایت جامعه جهانی از افغانستان ـ از کشوری که آگاهان می گویند تنها راه گزار از وضعیت شکننده کنونی، پذیرش همدیگر و اتحاد در برابر دشمنی است که تا گوشت و استخوان رخنه کرده است.

XS
SM
MD
LG