لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی؛ خلیلزاد به قطر رفت


در آستانۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان برای پیش‌برد گفتگوهای صلح این کشور به قطر رفته است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده ناوقت روز شنبه پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) نا نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در این سفر برای آغاز هر چه زودتر گفتگوهای بین‌الافغانی تلاش خواهد کرد.

وزارت خارجۀ امریکا افزوده است که افغان‌ها برای کاهش خشونت‌ و یک راه حل سیاسی که به پایان جنگ در این کشور منتج شود، آماده شده و رهبران افغانستان باید از این فرصت تاریخی برای برقراری صلح استفاده کنند.

در خبرنامه همچنان آمده است: "تمامی طرف‌‌ها گام‌های مهمی را برای رفم موانع به هدف آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته اند و حالا زمان آغاز این مذاکرات فرا رسیده است."

سفر آقای خلیلزاد به هدف تسهیل روند صلح و به ویژه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در حالی انجام می‌شود که تا اکنون این گفتگوها آغاز نشده و برای چندین بار سفر هیات حکومت افغانستان به دوحه به تعویق افتاده است.

طالبان روز گذشته از تغییرات در ترکیب هیات مذاکره‌کننده این گروه خبر داده و گفته اند که ریاست این هیات را مولوی عبدالحکیم، قاضی‌القضات پیشین این گروه بر عهده خواهد داشت.

گروه طالبان گفته است که این هیات ۲۱ عضو دارد و شیر محمد عباس ستانکزی، به عنوان معاون هیات مذاکراتی طالبان گماشته شده است.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که حکومت تمامی آمادگی‌های خود را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی روی دست گرفته و طالبان نیز برای آغاز این گفتگوها آماده شوند.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا به صدای امریکا گفت که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی به قطر دعوت شده است. اما او افزود که تا حال واضح نیست که آقای عبدالله به دوحه خواهد رفت یا نه.

او علاود کرده با رهایی تمامی زندانیان طالبان دیگر هیچ بهانه‌ای برای تاخیر گفتگوهای مستقیم باقی نمانده است.

XS
SM
MD
LG