لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: افزایش حملات روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که افزایش حملات، روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند.

آقای خلیلزاد روز پنجشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) در چند پیام پیهم تویتر به افزایش خشونت‌ها در افغانستان واکنش نشان داد و گفت که این وضعیت هشداری برای افغان‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنان است.

زلمی خلیلزاد در یکی این پیام‌های تویتر نگاشته است که وی و سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان چندین بار با طالبان ملاقات کرده اند تا به گفتۀ وی "اقدامات را دوباره-مرتب" سازند.

به گفتۀ نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان تطبیق "ترتیبات جدید" فعالانه از سوی امریکا نظارت خواهد شد.

از سوی دیگر، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در یک پیام تویتر نگاشته است که در دیدار با آقای خلیلزاد در مورد "وضعیت افغانستان" صحبت کرده است. آقای ستولتنبرگ در این پیام نوشته است: "...طالبان باید به وعده های خود عمل کرده و سطح غیر قابل قبول خشونت را کاهش دهند..."

خشونت طالبان در چند هفتۀ اخیر، به ویژه پس از آغاز مذاکرات صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در قطر افزایش یافته است.

در تازه ترین مورد، حملات این گروه در چند روز گذشته به گونۀ بدون وقفه در حومۀ شهر و چندین ولسوالی ولایت هلمند ادامه دارد.

سازمان ملل متحد با تاکید بر توقف فوری جنگ در هلمند گفته است که درگیری‌ها در آن ولایت سبب تلفات بر غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان نیز شده است، اما تا کنون آمار دقیق این تلفات در دست نیست.

جنگ در هلمند سبب بیجا شدن گستردۀ غیرنظامیان نیز شده است و بر اساس آمار سازمان عفو بین المللی، در جریان این نبردها، دست‌کم ۳۵ هزار باشنده این ولایت مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

XS
SM
MD
LG