لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین سرتاسری واکسین پولیو برای ۹.۹ میلیون کودک آغاز شد


وزارت صحت عامۀ افغانستان روز دوشنبه ۲۵ اکتوبر (پنجم میزان) از آغاز کمپاین سرتاسری واکسیناسیون پولیو برای تقریباً ۱۰ میلیون کودک خبر داد.

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت افغانستان پولیو را یک تهدید جدی برای سلامتی کودکان عنوان کرده و از خانواده‌ها، علمای دین و بزرگان قومی خواست تا در طبیق این برنامه کمک کنند.

آقای عثمانی گفت: "... بیش از دو سال می‌شود که مخالفین مسلح دولت نمی‌گذارند تا در برخی از مناطق افغانستان کمپاین خانه به خانه پولیو تطبیق شود. ما از آن‌ها جداً می‌خواهیم که مانع کمپاین‌های پولیو نشوند و با تیم‌های واکسین در مناطق زیر ادارۀ شان، همکاری کنند."

غلام دستگیر نظری، مسوول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت: " در حال حاضر کمپاین های واکسین پولیو در مراکز ولایت‌ها به شکل خانه به خانه و در ولسوالی ها بشکل مسجد به مسجد تطبیق می‌شود."

او گفت: "... حتا با راه اندازی این کمپاین هم شاید نه‌توانیم تمام کودکان کشور را تحت پوشش بیآوریم، زیرا در حال حاضر واکسیناتوران ما نمی‌توانند در بیش از ۳۰ فیصد ولسوالی های کشور بنابر مشکلات امنیتی و مخالفت های گروه مسلح، کمپاین های خانه به خانه پولیو را تطبیق نمایند."

افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که پولیو هنوز هم در آن وجود دارد و از کودکان این کشورها قربانی می‌گیرد.

سال گذشته ۲۹ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود، اما امسال شمار کودکان مبتلا به این بیماری به ۵۳ تن رسیده است که تقریباً دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG