لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت بعضی خانواده‌ها با تطبیق واکسین پولیو در کابل


از آغاز سال میلادی تا هنوز هیچ واقعۀ مثبت پولیو در کابل ثبت نشده است
از آغاز سال میلادی تا هنوز هیچ واقعۀ مثبت پولیو در کابل ثبت نشده است

با وجود اینکه بیشتر خانواده‌ها در کابل با تیم‌های پولیو همکاری می‌کنند، به گفتۀ مسوولان کمپاین پولیو، هنوز هم خانواده‌هایی وجود دارند که نمی‌خواهند کودکان شان واکسین شوند.

رسول، باشندۀ یکی از ساحات جنوب کابل که حدود ۷۰ سال عمر دارد، به این باور است که تطبیق واکسین پولیو به نواسه هایش ضرر دارد. او با رفتن واکسیناتوران پشت درب منزلش مخالفت کرده و نمی‌گذارد که نواسه‌هایش واکسین شوند.

آقای رسول گفت: "تمام واکسین‌های نواسه‌هایم را در کلینیک انجام می‌دهم اما واکسین پولیو را اجازه نمی‌دهم".

اعضای خانوادۀ رسول با وی موافق نبوده و در نبود این بزرگ فامیل به واکسیناتوران اجازه تطبیق واکسین را به کودکان خانواده می‌دهند. آنان می‌گویند که از ترس رسول نمی‌گذارند که انگشتان کودکان پس از تطبیق واکسین رنگ شود.

عروس این مرد که از گفتن نامش خوداری کرد به صدای امریکا گفت"خسرم نمی گذارد تا کودکان من واکسین شوند، من مجبور هستم تا در غیابت وی واکسین را تطبیق کنم."

سهیلا، یک تن از واکسیناتوران این ساحه گفت: "با آغاز هر کمپاین به خانه این مرد می‌رویم، اما متاسفانه به ما اجازه تطبیق واکسین داده نمی‌شود. ما چند بار کوشش کردیم تا برایش در مورد پولیو آگاهی لازم بدهیم ولی در نهایت نتوانستیم قناعت وی را حاصل نماییم."

سهیلا این کار آقای رسول را "جفای بزرگ" در حق نواسه‌هایش خوانده می‌گوید که با این کار خطر ابتلای کودکان این خانواده به پولیو وجود دارد.

اما همسایگان و دیگر باشندگان ساحه‌ای که رسول در آن زندگی می‌کند، حاضر به تطبیق واکسین پولیو استند.

شماری از باشندگان این ساحه نگران اند که مبادا مخالفت رسول سبب ابتلای نواسه‌های وی به پولیو و سپس انتشار این بیماری در تمام منطقه شود.

او از تمام والدین خواست که مانع واکسین پولیو نشوند و بگذارند که صحت اطفال شان با تطبیق دو قطره واکسین تضمین و یک آینده درخشان در پیش داشته باشند تا مصدر خدمت به خود، خانواده و وطن باشند.

از آغاز سال جاری شمار کودکان مبتلا به ویروس پولیو در سرتاسر افغانستان به ۵۲ واقعه افزایش یافته است ولی تا هنوز هیچ واقعۀ در کابل ثبت نشده است.

XS
SM
MD
LG