لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: قاچاق متامفتامین از افغانستان افزایش یافته است


ملل متحد قبلاً از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق به کشورهای منطقه هشدار داده بود
ملل متحد قبلاً از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق به کشورهای منطقه هشدار داده بود

اداره مبارزه با مواد مخدر ایران ضمن استقبال از کاهش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان از افزایش قاچاق متامفتامین به آن کشور خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از اسکندر مومنی، رییس این اداره گزارش داده است که با وجود کاهش کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان، حجم قاچاق به گونۀ قابل توجه تغییر نکرده است.

مومنی گفته است: "به گواه آمار از میزان کشفیات مواد مخدر از سوی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها در حجم ورود مواد از افغانستان تغییر محسوسی نداشتیم بلکه از سوی دیگر در حجم ورود متامفتامین نیز شاهد افزایش به‌ طور میانگین ٢٠ درصدی در سال بودیم".

پیش از این، تاجیکستان همسایۀ دیگر افغانستان نیز گفته بود که قاچاق مواد مخدر از این کشور کاهش نیافته است.

ادارهٔ کنترول مواد مخدر تاجیکستان ماه گذشته گفت با وجود آنکه حکومت طالبان ادعا می‌کند که تولید مواد مخدر در افغانستان منع شده، سطح قاچاق مواد مخدر از این کشور به تاجیکستان کاهش نیافته است.

بر اساس آمار این اداره در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲.۵ تن مواد مخدر در مناطق مرزی تاجیکستان با افغانستان کشف و ضبط شد.

سال گذشته، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داده و از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داده بود.

بر بنیاد گزارش، قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش یافته است.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.

هنز یاکوب شندلر، کارشناس امور مبارزه با مواد مخدر،‌ نیز می‌گوید که با وصف کاهش واضح کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان، تولید متامفتامین که عواید بیشتر دارد، در آن کشور افزایش یافته است.

او گفت که تولید متامفتامین در افغانستان یک چیز تازه است، زیرا به گفتهٔ وی، تا سال ۲۰۱۹ این مادهٔ مخدر نقشی در اقتصاد افغانستان نداشت. به گفتهٔ شندلر، چون متامفتامین به گونهٔ صنعتی تولید می‌شود،‌ از اینرو این ماده کنترول شده در جهان است و دسترسی به آن بسیار دشوار است.

متامفتامین یا مت که تاثیرات زیانبار و ماندگاری را بر سیستم عصب مرکزی برجا می‌گذارد، شکل کرستلی یخ مانند یا شیشه مانند را داشته و به سادگی به پودر قابل حل در آب و الکول مبدل شده می‌تواند. این ماده در بازار سیاه به نام شیشه نیز معروف است.

گروه

XS
SM
MD
LG