لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: امریکا در صدد تغییر رژیم در ایران نیست


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، گفته است که واشنگتن در صدد تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه تلاش می کند تا توافق جهانی را به دست بیاورد تا تهران "مثل یک ملت عادی برخورد کند."

آقای پمپیو به اعضای کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده گفته است که ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، پلان های را روی دست دارد تا علاوه بر وضع دوبارۀ تعزیرات گذشته، تعزیرات تازه را بر تهران وضع کند تا از این طریق مانع "دسترسی ایران به ثروت" شود، ثروتی که با استفاده از آن، دست به انجام "کار های بد" بزند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به اعضای کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز گفته است که واشنگتن در نظر دارد تا اوسط ماه جون با متحدین خود به شمول مقامات اتحادیه اروپا در مورد برنامۀ هسته ای ایران ملاقات کند.

رئیس جمهور ترمپ در اوایل ماه می از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران خارج شد و از آن پس مقامات واشنگتن برای ملاقات با متحدین خود، آمادگی ها را آغاز کردند.

بر اساس توافق هسته ای ایران، تهران غنی سازی یورانیم را که از آن می تواند در ساخت سلاح اتمی استفاده کند، متوقف ساخت و در عوض تعزیرات بین المللی که از سوی ملل متحد برای ایران وضع شده بود، لغو شد.

پس از خروج امریکا از این توافق، مقامات ایالات متحده گفته اند که در ماه های آینده علاوه بر تعزیرات گذشته که پس از توافق هسته ای لغو شد، تعزیرات تازه را بالای ایران وضع خواهد کرد.

مقامات امریکایی ابراز امیدواری کرده اند که چنین اقدام موجب شود تا مقامات ایرانی بار دیگر به میز مذاکره حاضر شوند و در مورد انکشاف برنامۀ میزایل های بالستیک و پیشرفت های نظامی آن کشور در شرق میانه، مذاکره کنند.

اما پنج عضو امضا کنندۀ دیگر توافق هسته ای که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، گفته اند که آنان از توافق هسته ای موجود حمایت می کنند.

با وجود تلاش سایر اعضای امضا کنندۀ توافق هسته ای مبنی بر پیدا کردن راه حل این توافق، مقامات ایرانی تهدید کرده اند که اگر آنان از وضع تعزیرات اقتصادی تازۀ ایالات متحده متضرر شوند، این توافق را ترک خواهند کرد.

در همین حال، ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد در آخرین گزارش خود که روز پنجشنبه نشر شد، گفته است که ایران همه مواد توافق هسته ای ۲۰۱۵ را رعایت کرده است.

هشدار ایران

ایران هشدار داده است که از توافق هسته ای ۲۰۱۵ خارج خواهد شد، مگر اینکه ضمانت مستحکمی به دست آورد که پیامدهای اقتصادی ناشی از خروج امریکا از آن توافق، توسط سایر جناح ها حفاظت خواهد شد.

ایران روز جمعه یک نشست اضطراری برنامۀ جامع اقدام مشترک را در ویانا فراخواند که هدف آن بحث روی رسیدگی به پیامدهای خروج امریکا از توافق هسته ای عنوان شده است.

یک مقام ایرانی که نخواست نامش افشا شود گفت "تاهنوز تهران تصمیم نگرفته است که در توافق باقی بماند."

XS
SM
MD
LG