لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار تازۀ امریکا به ایران


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، ناوقت جمعه به ایران هشدار داد که مبادا آن کشور تاسیسات دیپلوماتیک امریکا را در منطقه مورد حمله قرار بدهد.

در عین حال آقای پمپیو با نشر اعلامیه ای گفته است که واشنگتن دستور داده است تا کارمندان دیپلوماتیک امریکا مستقر در عراق را به طور موقت به دلیل تهدیدی که از سوی سپاه پاسداران ایران متوجه آنان است، از تاسیسات دیپلوماتیک به طور موقت تغییر مکان دهند.

آقای پمپیو همچنین گفته است در صورت که به شهروندان امریکایی و تاسیسات دیپلوماتیک ایالات متحده در عراق و یا سایر جا ها آسیب وارد شود، امریکا به صورت مستقیم ایران را مسوول آن تلقی خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در این اعلامیه تاکید کرده است "به حکومت ایران توصیه کردم که بداند امریکا آنان [مقامات ایرانی] را مسوول مستقیم هرگونه آسیب به امریکایی‌ها و دیپلومات‌های ایالات متحده در عراق یا هر جای دیگری می داند که نیروهای ایران مستقیما و یا از طریق شبه‌نظامیان [نیابتی] مورد حمایت آنها حضور دارند."

هشدار وزیر خارجۀ امریکا به ایران چند ساعت پس از آن صورت گرفت که هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه، تایید کرد که ایالات متحده "به خاطر تهدیدات امنیتی از جانب ایران و گروه‌های تحت حمایت آن کشور" قنسولگری خود را در شهر بصره عراق تعطیل خواهد کرد.

تنش میان واشنگتن و تهران در یک هفتۀ گذشته پس از آن شدت بیشتر پیدا کرد که مقامات ایرانی متحدین منطقه یی ایالات متحده را مسوول تمویل مهاجمین بر رسم گذشت سپاه پاسداران در شهر اهواز ولایت خوزستان آن کشور، قلمداد کرد و تاکید ورزید که این حمله بی پاسخ نخواهد ماند. در حمله بر رژۀ نظامی سپاه پاسداران ایران، حد اقل ۲۵ نفر به شمول ۱۲ عضو سپاه پاسداران کشته شد.

شنبه گذشته، وزیر خارجه امریکا به ایران هشدار داد که ایالات متحده حملات بر منافع امریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

آقای پمپیو در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی CNN نیز گفته است که امریکا اجازه نخواهد داد ایران با استفاده از نیروهای نیابتی خود به منافع امریکا آسیب برساند.

مقامات ایرانی به صورت مشخص از کدام کشور و یا متحد منطقه یی ایالات متحده نام نگرفت، اما عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب و اسرائیل از متحدین نزدیک امریکا در منطقه به شمار می رود.

اظهارات وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از آن بیان می شود که کانگرس امریکا هفتۀ گذشته در مورد افزایش نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی کرد.

XS
SM
MD
LG