لینک های دسترسی

Breaking News

مورن:کرزی تقاضای میانجیگری امریکا در انتخابات را کرد


جم مورن عضو ارشد کانگرس امریکا
جم مورن عضو ارشد کانگرس امریکا

جم مورن، عضو ارشد کانگرس امریکا، در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون آشنای صدای امریکا گفت میانجیگری ایالات متحده امریکا در حل بحران انتخابات افغانستان به تقاصای حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان صورت گرفت. این اظهارات آقای مورن در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور کرزی بود که گفت مداخله خارجی ها در انتخابات یک کشور به مفهوم نداشتن حاکمیت ملی است.

آقای مورن گفت آقای کرزی موقف دوگانه را اتخاد می کند و تزویر می کند" اگر ایالات متحده تا این حد به افغانها کمک نمی کرد، افغانستان ممکن تاکنون زیر پاشنه های روسیه و یا تحت کنترول طالبان و یا زیر کنترول پاکستان میبود، هر کدام از اینها میتوانستند بخشی از افغانستان را تصاحب کنند."

جم مورن افزود که باعث اذیت و خشم وی میشود که رئیس جمهور کرزی یک نظریه یی تا این حد احمقانه را ارائه کرده است. آقای مورن در مورد به قدرت ماندن رئیس جمهور کرزی گفت " او می داند تنها دلیلی که وی به حیث رئیس جمهور باقی ماند بخاطر شمولیت ایالات متحده و دخالت ایالات متحده بود، و تنها راهی که افغانستان در ان قادر به کسب ثبات سیاسی و اقتصادی میگردد این است که یک کشور، بدون هدف و با تواضع، برای افغانستان قربانی بدهد. بله، ما دخالت کردیم، ما به نمایندگی از کرزی و به خاطر دموکراسی و ازادی و حقوق بشر و برای سیاست همه شمول دخالت کردیم و این برای من، یک دخالت مثبت است."

اقای مورن گفت امریکا نمی خواهد که رهبریت افغانستان را انتخاب کند، بلکه ارزش ها و دیدی را انتخاب می کند که می داند منجر به صلح و عدالت سیاسی برای تمام مردم افغانستان می شود" ما این جنگ را بخاطر داشتن تسلط بر افغانستان براه نینداختیم. ما فقط خواستیم وضعیتی را ایجاد کنیم که انتخابات مشروع صورت گیرد و همه کس احساس کند که در حکومت خود سهم دارند."

علت دوام حکومت افغانستان کمک های امریکا بوده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00

جم مورن گفت با وساطت جان کری بحران فعلی رفع شد زیرا هردو جانب راه بیرون رفت از آن را به نفع شان می دانند. او گفت " یک کاندید اگر منحیث رئیس جمهور انتخاب گردد نفر دوم می تواند که منحیث رئیس اجرایی و یا صدراعظم انتخاب گردد. فکر می کنم هر کدام این نقش ها بسیار مهم و پر قدرت است."

این عضو ارشد کانگرس امریکا در حالیکه سیستم پارلمانی را بهترین راه تشریک قدرت خواند افزود که اگر هردو کاندید ریاست جمهوری افغانستان به تشکیل یک حکومت همه شمول و مشارکت ملی موافقه کنند ، می شود از بحرانات آینده جلو گیری به عمل آید.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG