لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی در مورد ادعای شکنجۀ یک امدادرسان سعودی ابراز نگرانی کرد


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، ناوقت یکشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در مورد ادعای شکنجهٔ یک کارمند کمک‌های خیریه در یکی از توقیفگاه‌های عربستان سعودی، نگرانی عمیق خود را بیان کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجهٔ ایالات متحده که به تاریخ ششم اپریل سال روان میلادی نشر شد، عبدالرحمان السدحان در مارچ ۲۰۱۸ میلادی توسط مقام های سعودی توقیف شد و سپس به ۲۰ سال زندان محکوم شد. علاوه بر آن،‌ آقای السدحان برای ۲۰ سال دیگر از سفر به خارج از عربستان سعودی منع شده است

آقای السدحان از دفتر کارش در جمعیت هلال احمر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، دستگیر شد.

خانم پلوسی در یک پیام تویتر نوشته است که کانگرس ایالات متحده روند جلسهٔ استماعیهٔ آقای السدحان را که روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر برگزار می شود، از نزدیک دنبال می‌کند و تاکید کرده است که "همه نقض حقوق بشر رژیم [عربستان سعودی] به خاطر اتهام‌های شکنجهٔ کارمندان خیریه در توقیفگاه‌ها، مایهٔ نگرانی عمیق است."

خانم پلوسی گفته است که محکومت آقای السدحان "ادامهٔ تهاجم عربستان سعودی به آزادی بیان" است.

در عین حال،‌ اریج السدحان،‌ خواهر آقای السدحان، گفته است که وضعیت صحی برادرش در زندان در حال وخیم شدن است و تاکید کرده که "ما در مورد مصوونیت و صحت برادرم که در حال بدتر شدن است، بسیار نگران استیم، زیرا در توقیفگاه سعودی شکنجه می شود و از هر گونه تماس محروم است."

با وجود تماس های مکرر، سفارت عربستان سعودی در شهر واشنگتن دی سی در مورد اتهام شکنجهٔ این کارمند کمک رسانی تبصره نکرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از یک سو اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را برای مدرن سازی دولت شاهی آن کشور راه اندازی کرده است، اما از سوی دیگر، مخالفان اش را به شدت سرکوب می‌کند. مقام‌های سعودی در پهلوی منتقدین، اعضای ارشد خانواده سلطنتی، فعالان، دانشمندان و روحانیون آن کشور را نیز توقیف کرده اند.

در ماه اپریل ۲۰۲۱ میلادی، یک سازمان غیر حکومتی موسوم به گروه حقوق مینا یا MENA Rights Group گفت که آقای السدحان به اتهام تمویل دهشت افگنی، حمایت و یا همدردی با گروه دولت اسلامی یا داعش محاکمه شد.

به گفتهٔ این سازمان حامی حقوق بشر، آقای السدحان همچنین متهم به آمادگی و جمع آوری پیام‌ها متهم شده است که به گفتهٔ مقام های ریاض "ممکن نظم عامه و ارزش های مذهبی را با خطر مواجه کند."

این سازمان حامی حقوق بشر از قول اعضای خانوادهٔ آقای السدحان گزارش داده است که نامبرده در توقیف به شدت شکنجه می‌شود و این شکنجه شامل "شوک برقی، لت و کوب که منجر به شکستن اعضای بدن،‌ از پا ها آویزان کردن،‌ تهدید به قتل و سر بریدن و توهین و تحقیر لفظی می‌شود."

XS
SM
MD
LG