لینک های دسترسی

Breaking News

کشته‌شدن ۱۱۷ خبرنگار در دو دهۀ گذشته در افغانستان


وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که از سال ۱۳۸۱ به این طرف، ۱۱۷ خبرنگار افغان در داخل و دو خبرنگار دیگر در خارج از افغانستان کشته شده اند.

به گفتۀ این وزارت، تا اکنون ۹ قضیۀ قتل خبرنگاران در مرحلۀ کشف قرار دارد و به سایر موارد رسیدگی شده است.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که در حدود دو دهۀ گذشته ۲۸ نفر به اتهام قضایای قتل خبرنگاران بازداشت شده اند.

نجیب‌الله مقصودی، مسوول کمیته رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران وزارت داخله، در نشست فوق‌العادۀ کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه‌ها گفت: "تمام قضایای خشونت علیه خبرنگاران که از سال ۲۰۰۱ به این‌ طرف اتفاق افتاده، مورد بررسی گرفته و هیچ قضیه‌ای بدون بررسی باقی نمانده است".

بر بنیاد اعلامیه‌ای دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در این نشست که روز سه شنبه ۷ جولای (۱۷ سرطان) برگزار شد، جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان گفته است که تا اکنون ۶۹ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران به این اداره رسیده که ۳۱ مورد آن قتل بوده است.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان از کاهش قتل؛ اما افزایش آمار زخمی‌شدن خبرنگاران در شش ماه گذشتۀ میلادی خبر می‌دهد.

وحیده فیضی، عضو این کمیته روز چهارشنبه ۸ جولای (۱۸ سرطان) به صدای امریکا گفت که از اول جنوری تا پایان ماه جون، دو قضیۀ قتل و ۱۱ مورد زخمی‌شدن خبرنگاران را ثبت کرده اند.

این در حالی است که بر بنیاد آمار این کمیته در شش ماه اول سال گذشتۀ میلادی، سه خبرنگار در افغانستان کشته و شش تن زخمی شده بودند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است که برای پیگیری قضایای خشونت در برابر خبرنگاران و تامین امنیت آنها، یک مرکز ویژه را ایجاد کرده است که مسوول رسیدگی به موقع به تهدیدها در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها است.

روز گذشته این ریاست گزارش داد که دو مهاجم انتحاری گروه داعش که قصد حمله بر یکی از شفاخانه‌ها و یک رسانه را داشتند، در عملیات نیروهای ویژۀ این ریاست از شهر کابل بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG