لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات زلزلۀ نیپال به بیش از ۳۷۰۰ نفر رسید


اکثر بناهای تاریخی نیپال که جاذبۀ سیاحتی آن کشور بود با خاک یکسان شده است
اکثر بناهای تاریخی نیپال که جاذبۀ سیاحتی آن کشور بود با خاک یکسان شده است

امدادرسانان بین المللی در حالی به شهر کتمندو مرکز نیپال می رسند که شمار تلفات زلزلۀ مدهش در آن کشور از مرز ۳۷۰۰ کشته و هزاران زخمی گذشته است.

خبرنگار صدای امریکا که با یک گروه ۷۰ نفری امدادگران جاپانی عازم محل بود، از ساحه گزارش داد که به دلیل تراکم پرواز های نظامی در میدان هوایی کتمندو، طیارۀ حامل آنان قادر به نشست در میدان هوایی نشده و ناگزیر برای سوخت گیری مجدد به میدان هوایی کلکته در هند نشست کرد.

گروه های نجات از ایالات متحده امریکا و سایر کشور ها به نیپال اعزام شده اند تا در عملیات جستجو، نجات و امدادرسانی کمک کنند. حکومت ایالات متحده تا کنون یک میلیون دالر به نیپال برای رسیدگی به این فاجعه کمک کرده است.

تکان های این زلزله حتا سلسله کوه های همالیا را در شرق نیپال تکان داده و سبب برفکوچ در آن کوه ها شد. کم از کم ۱۷ کوهنورد در این رویداد کشته و شمار زیادتر از آن زخمی شده است.

در حال حاضر وضعيت اضطراری در نیپال اعلام شده است. شمار قربانیان لحظه به لحظه رو به افزايش است و آخرین گزارش ها شمار تلفات را بیش از ۲۴۰۰ نفر نشان می دهد و از زخمی شدن هزاران نفر دیگر خبر می دهد.

در هند ۳۴ نفر در اثر تکان های زلزله نیپال کشته شد. امدادگران روز یک شنبه برای بیرون کشیدن اجساد بیشتر از میان آوار تلاش کردند و کارمندان طبی کوشش می کردند به سرعت به وضعیت زخمی ها رسیدگی کنند.

اکثر زخمی شدگان این رویداد باید در زیر خیمه ها یا فضای باز درمان شوند چون اکثر ساختمان ها تخریب شده است. از سوی دیگر با اتمام ذخایر دوایی شفاخانه ها، چالش کمک رسانی به زلزله زدگان بیشتر شده است.

شرح فاجعه

بر اساس گزارش خبرنگار صدای آمريکا در منطقه، با شروع نخستين لرزه ‌ها مردم کتمندو سراسيمه به خيابان‌ها ريختند، شهر، به ويژه بخش‌های قديمی‌تر آن به شدت آسيب ديده است. برج چند صد ساله و نماد کتمندو که در فهرست گنجينه‌های بشری يونسکو درج بود نیز در اثر زلزله با خاک يکسان شده است. بر اساس گزارش ها، در اثر ریزش این برج دست کم ۱۸۰ نفر کشته شد.

برخی از زلزله زدگان می گويند که روستايشان به کلی از صفحۀ زمين محو شده است. اکثر خانه ها يا به کام زمين فرو رفته يا در اثر لرزش های شديد ويران شده است. بيش از نيمی از مردم روستا يا ناپديد شده يا مرده اند.

با اينکه ميزان آسيب و خسارات ناشی از زلزله هنوز ارزيابی نشده است، اما به احتمال قوی اين کشور فقير بخش زيادی از منابع مالی خود را که عمدتاً از طريق سیاحت تأمين می شود، از دست داده است.

نرندرا مودی صدر اعظم هند در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که سرگرم تحقيق و کمک به مناطق زلزله زده در داخل هند و نیپال است. آقای مودی برای همکاری و کمک به رئيس جمهوری نیپال اعلام آمادگی کرده است.

زلزله روز شنبه شديد ترين زلزله در تاريخ ۸۱ سال گذشته نیپال اعلام شده است. در سال ۱۹۳۴، زلزلۀ شدیدی منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در نیپال شد.

XS
SM
MD
LG