لینک های دسترسی

Breaking News

یک مورد جدید پولیو در ولایت قندهار ثبت شد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مسوولین برنامۀ محو پولیو در افغانستان از ثبت یک مورد جدید پولیو در ولایت قندهار خبر دادند که با این حساب، شمار مجموعی موارد این مرض در سال جاری به ۵۳ واقعه رسید.

غلام دستگیر نظری، مسوول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت: "متاسفانه یک مورد جدید که یک پسر ۱۱ ماهه می‌باشد، در منطقه لوی ویاله شهر قندهار به مرض پولیو مبتلا شده است".

آقای نظری، دلیل عمدۀ افزایش گسترش پولیو را در حوزه جنوب کشور، نا امنی ها، ممانعت طالبان مسلح و مخالفت‌ برخی خانواده‌ها با تطبیق واکسین پولیو عنوان کرد.

میر جان راسخ، مسوول روابط عامۀ برنامه محو پولیو به صدای امریکا گفت: "این فامیل در منطقه‌ای زندگی می‌کند که محل عبور و مرور باشندگان ولسوالی‌ها و ولایت‌های همجوار می‌باشد و یک موقعیت خطرناک و مساعد برای مصاب شدن کودکان به مرض پولیو تلقی می‌گردد".

قبل از این هم دو طفل دیگر در این ساحه به پولیو مصاب شده بودند، ولی با ثبت یک مورد جدید، تعداد واقعات مثبت پولیو در قندهار از آغاز سال جاری میلادی تا به حال به ۱۵ مورد افزایش یافته است.

مسوولین وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که در ولایت قندهار بیشتر از ۵۰۰ هزار طفل زیر سن پنج سال زندگی می کنند که بیشتر از ۱۶۰ هزار آن در شهر قندهار میباشند.

سید کمال شاه، مسوول دفتر یونیسف در افغانستان گفت: "امسال تعداد موارد پولیو در مقایسه به سال گذشته بشکل بی سابقه افزایش یافته است که این موضوع برای همه نگران کننده است، بناءً خواهش ما از مردم اینست تا در کمپاین های آیندۀ کودکان خویش را واکسین نموده و آنها را از مرض پولیو نجات دهند" .

مقام‌های افغان گفته اند که بیشتر از یک و نیم میلیون طفل زیر سن پنج سال در حوزه جنوب افغانستان زندگی می‌کنند که به دلیل نا امنی و ممانعت طالبان مسلح با کمپاین خانه به خانۀ پولیو، بیشتر از ۸۰۰ هزار آنان از واکسین پولیو محروم شده اند.

سال گذشته ۲۹ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود، اما امسال شمار کودکان مبتلا به این بیماری به ۵۳ تن افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG