لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضا برای افزایش تعداد زنان واکسیناتور در غزنی


آرشیف: جریان تطبیق واکسین پولیو به یک کودک توسط واکسیناتور زن در کابل
آرشیف: جریان تطبیق واکسین پولیو به یک کودک توسط واکسیناتور زن در کابل

نبود واکسیناتوران زن در ولسوالی های دور افتادۀ غزنی باعث شده است تا بیشتر کودکان از گرفتن واکسین پولیو محروم شوند.

مسوولین وزارت صحت عامۀ غزنی نبود واکسیناتوران زن را در نقاط مختلف این ولایت پذیرفته و آنرا چالش بزرگ در برابر تطبیق واکسین پولیو عنوان نموده است.

داکتر ظاهر شاه نیکمل، رییس صحت عامۀ غزنی تایید کرد که فقط در شهر غزنی و ولسوالی‌های مالستان و جاغوری واکسیناتوران زن وجود دارد.

آقای نیکمل گفت: "متاسفانه در سایر ولسوالی ها با کمبود واکسیناتوران زن مواجه هستیم. با آنکه در پروسه استخدام به آنان [زنان] ارجحیت داده می‌شود ولی کسی حاضر نمی‌شود تا کار کند".

آقای نیکمل افزود که شماری از بانوان در حال حاضر عملاً در بخش واکسین مصروف آموزش اند که بعد از سپری کردن یک دوره آموزشی سه ماهه در بخش واکسیناسیون استخدام خواهند شد.

نبود واکسیناتوران زن در بیشتر مناطق غزنی سبب شده است تا مادران از بردن اطفال شان به واکسیناتوران مرد، خودداری کنند.

فاطمه، واکسیناتور در ولایت غزنی به صدای امریکا گفت که موجودیت واکسیناتوران زن در مراکز صحی باعث شده است که تعداد مراجعین زن جهت واکسین کودکان شان به مراتب بیشتر شود.

او گفت: "جامعه ما یک جامعه سنتی است، مادران خود را با واکسیناتوران زن نسبت به واکسیناتوران مرد راحت احساس می کنند، بناءً تعداد آنها [واکسیناتوران] باید افزایش یابد".

باشندگان غزنی نیز می خواهند که تعداد واکسیناتوران اناث افزایش یابد.

مدینه، یک تن از باشنده گان ولایت غزنی به صدای امریکا گفت: " من خودم یک زن هستم و نمی خواهم که اطفالم را جهت تطبیق پولیو نزد یک واکسیناتور مرد ببرم. فامیلم برایم اجازه نمی دهد و ما آنرا مایه ننگ می دانیم. خواست ما اینست که تعداد واکسیناتوران زن در کمپاین های خانه به خانه بیشتر گردد. "

کمبود کارمندان مسلکی زن نه تنها در برنامه‌های تطبیق واکسین بلکه در سایر بخش های طبی نیز در اکثر ولایت‌های افغانستان محسوس است.

XS
SM
MD
LG