لینک های دسترسی

Breaking News

سه مورد جدید پولیو در ولایت های خوست و هلمند ثبت شد


شمار مجموعی واقعات پولیو در سال روان میلادی در افغانستان به ۵۲ رسیده است
شمار مجموعی واقعات پولیو در سال روان میلادی در افغانستان به ۵۲ رسیده است

مسوولین برنامۀ محو پولیو در افغانستان از ثبت سه مورد جدید پولیو در ولایت های هلمند و خوست خبر دادند که با این حساب، شمار مجموعی موارد این مرض در سال جاری به ۵۲ واقعه رسید.

میرجان راسخ، مسوول روابط عامۀ برنامه محو پولیو به صدای امریکا گفت که این سه مورد جدید یک پسر ۲۲ ماهه در ولسوالی بغران ولایت هلمند و دو پسر هفت و ۱۱ ماهه در ولسوالی های باک و نادر شاه کوت ولایت خوست به پولیو مبتلا شده اند.

آقای راسخ دلیل عمدۀ افزایش گسترش پولیو را در افغانستان، عدم دسترسی کمپاین‌های خانه به خانه در ساحات زیر ادارۀ مخالفان مسلح دولت و محدودیت‌های چند ماه گذشته که به خاطر جلوگیری از گسترش کروناویروس وضع شده بود، عنوان کرد.

غلام دستگیر نظری، مسوول برنامه معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که به دلیل ناامنی، بیشتر از یک میلیون کودک زیر سن پنج سال که در ساحات زیر ادارۀ مخالفان مسلح دولت افغانستان زیست دارند، از دریافت واکسین پولیو محروم شده اند.

آقای نظری گفت: "همواره تلاش داریم تا از طریق پا درمیانی نهاد های بین المللی، بزرگان قومی، علمای دینی و شوراهای انکشافی ولسوالی‌ها با مخالفین مسلح به تماس شده و اجازه تطبیق واکسین پولیو را بدست بیآوریم، که بعضاً موفق هم شده ایم".

آقای نظری از مخالفان مسلح دولت افغانستان که مانع کمپاین‌های پولیو نشوند و با تیم‌های واکسین در مناطق زیر ادارۀ شان، همکاری کنند.

با وجود آغاز کمپاین واکسیناسیون پنج روزهٔ پولیو در ماه سپتمبر سال جاری در ۳۰ ولایت افغانستان، شمار مبتلایان این بیماری رو به افزایش است.

سال گذشته ۲۹ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود، اما امسال شمار کودکان مبتلا به این بیماری به ۵۲ تن رسیده است که تقریباً یک افزایش دو برابر را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG