لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش بی‌ پیشینه در تلفات ماین و مواد منفجره


وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که سال گذشته شمار تلفات ناشی از مواجه شدن با ماین و مواد منفجر ناشده نسبت به هر وقت دیگری کاهش یافته است.

جان کری این خبر را هنگام نشر گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا در ارتباط به وضعیت تخریب سلاح های متعارف در جهان اعلام کرد.

به اساس ارقام ملل متحد، سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر - که اکثر شان کودکان است - در نتیجۀ انفجار ماین و مواد منجره جان شان را از دست می دهند و بیش از هفتاد در صد تلفات آن غیر نظامی ها می باشد.

وزیر خارجۀ امریکا گفت ایالات متحده از ١٩٩٣ تا حال دو میلیارد دالر را برای مساعی از بین بردن ماین ها مصرف کرده که در نتیجۀ آن "کودکانی که زمانی به درختان بسته می شدند تا از گشت و گذار شان در جاهای ماین دار جلوگیری شود، اکنون بدون خوف در گرد و نواح دهات گشت و گذار می کنند."

در این گزارش آمده است که کمک ایالات متحده از سال ۲۰۰۳ به این ېرف منجر به خنثا سازی و تخریب ۳۳ هزار ماین و ۹۰ هزار تُن مواد انفجاری در ۳۵ کشور شده است.

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود تذکر میدهد که ٣٧٥ میلیون دالر کمک به افغانستان تادیه شده است.

ملل متحد گزارش می دهد که افغانستان نسبت به هر کشور دیگر، دارای بیشترین ماین و مواد منفجر ناشده می باشد و دلیل آن چند دهه بحران نظامی عنوان شده است.

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا به کانگرس تذکر شده که کشور های دیگر، مانند برما، نیز از پول امریکا برای پاک سازی ماین و مواد منفجره استفاده کرده، و به گفتۀ آقای کری منجر به تقلیل موجودیت خطر ماین و سایر اسلحه شده است.

پیری بالتیمور، دگروال متقاعد و مسئول یک گروهی که سگ ها را به مقصد ماین پاکی تربیت می کند، می گوید که به مساعی دوامداری جهت از بین بردن مواد منفجره در مناطق خیلی مهم مانند شرق میانه، افریقا و جنوب آسیا نیاز می باشد.

وزارت خارجه می گوید که مشکل ماین در بیش از ۷۸ کشور وجود دارد و تا هنوز موجودیت ماین و مواد منفجر ناشده جان افراد بیگناه را می گیرد.

XS
SM
MD
LG