لینک های دسترسی

Breaking News

اعزام قوا به افغانستان، سخت‌ترین تصمیم اوباما بود


باراک اوباما به تاریخ ۲۰ جنوری قدرت را به دونالد ترمپ انتقال می‌دهد
باراک اوباما به تاریخ ۲۰ جنوری قدرت را به دونالد ترمپ انتقال می‌دهد

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که دشوارترین تصمیم اش در طول دو دورۀ ریاست جمهوری، همانا افزایش نیرو های امریکایی در افغانستان در اواخر سال ۲۰۰۹ بود.

آقای اوباما در صحبت با تلویزیون ای بی سی گفت که در زمان اعلام اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی امریکایی به افغانستان در اکادمی نظامی وست پاینت نیویارک به جمع کثیری از فارغان آن اکادمی نگاه کرد و با خود فکر کرد که شماری از آنان به خاطر این تصمیم دوباره به کشور شان بر نخواهند گشت.

با اینحال آقای اوباما می‌گوید که آن تصمیم درست بود، زیرا به گفتۀ وی طالبان در آن وقت نیرومندتر شده بودند. آقای اوباما دلیل آن نیرومندی طالبان را، قسماً، عدم توجه لازم امریکا به افغانستان خواند.

در آن زمان، فرماندهان نظامی امریکا طرفدار افزایش نیرو ها در افغانستان بودند، اما مشاوران قصر سفید مخالفت نشان می‌دادند و در نهایت رئیس جمهور اوباما رای سران نظامی را پذیرفت.

هم اکنون بیش از ۸۵۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشورت می‌دهند.

این در حالی است که قرار است آقای اوباما به تاریخ ۲۰ جنوری قدرت را رسماً به دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تحویل دهد. آقای ترمپ تا کنون در مورد آیندۀ حضور نظامی امریکا در افغانستان چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG