لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا حدود ۱۰ هزار نیرو در افغانستان در ۲۰۱۵ نگه می دارد


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده استراتژی خود را که بیش از یک دهه متمرکز بر جنگ در عراق و افغانستان بود تغییر می دهد.

آقای اوباما گفت ایالات متحده بعد از سال ۲۰۱۴ در دو ماموریت با افغان ها همکاری خواهد داشت: آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، و حمایت از حملات بر ضد دهشت افگنی از سوی بقایای القاعده.

باراک اوباما اعلام کرد که به منظور فراهم کردن این پیشرفت ها در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی به تعداد ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان باقی خواهد ماند.

آقای اوباما گفت"در آغاز سال ۲۰۱۵ ، حدود ۹۸۰۰ سرباز در بخش های مختلف افغانستان خواهیم داشت که این تعداد درکنار متحدین ما و اعضای ناتو خواهد بود. درختم سال ۲۰۱۵، ما حضور این تعداد نیرو را تقریبا به نصف کاهش خواهیم داد. و ما نیروهای خود را صرف درکابل و درمیدان هوایی بگرام مستقر خواهیم کرد."

باراک اوباما در ادامه گفت "یک سال بعد از آن، در ختم سال ۲۰۱۶، حضور ما به شکل عادی در حد سفارت در کابل خواهد بود و آن هم با حمایت نیروهای مساعدت امنیتی آن گونه که ما درعراق انجام دادیم."

اما رئیس جمهور اوباما با تاکید واضح سخت که این حضور به امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه امنیتی بین امریکا و افغانستان بستگی دارد.

آقای اوباما گفت "ما این تعداد نیرو را تنها درصورتی در افغانستان نگه خواهیم داشت که حکومت افغانستان توافقنامه امنیتی دوجانبه را که تا به حال درمورد آن مذاکره شده، امضاء کند. این موافقتنامه بسیار اساسی است زیرا به نیروهای مان صلاحیت اجرای ماموریت شان را با احترام به حق حاکمیت افغان ها فراهم می کند."

باراک اوباما گفت که وقتی وی به ریاست جمهوری رسید حدود ۱۸۰هزار نیروی امریکایی در عراق و افغانستان در ماموریت بودند اما درختم سال روان ایالات متحده کمتر از ۱۰ هزار سرباز در افغانستان خواهد داشت.

واکنش تند جمهوریخواهان

به طور فوری، پس از نشر این بیانات رئیس جمهور باراک اوباما سه سناتور جمهوری خواه واکنش انتقاد آمیزشان را با نشر بیانیه ای نشان دادند. این سناتوران هریک جان مکین، لنزی گراهام و کلی آیوت می باشند.
عکس وسط - جان مکین، سناتور جمهوری خواه
عکس وسط - جان مکین، سناتور جمهوری خواه
این سناتوران گفته اند "تصمیم رئیس جمهور برای تعیین تاریخ اختیاری به خارج ساختن سربازان ایالات متحده از افغانستان اشتباه بزرگی است و پیروزی سیاست بر استراتژی می باشد." آنان تعیین تاریخ خروج سربازان امریکایی را تصمیم کوتاه بینانه دانسته گفته اند که این امر "پایان مسئولانه جنگ در افغانستان را سخت تر می سازد."

این سه سناتور جمهوری خواه در بیانیه شان افزوده اند که اعلام امروز رئیس جمهور "دشمنان مان را تقویت و شرکای مان را در افغانستان و منطقه دلسرد می کند."

بیانیه این سناتوران همچنین مشعر است که "رئیس جمهور اوباما به نظر می رسد از آسیب اعلان قبلی خروج نیروها از افغانستان و خروج فاجعه بار تمام نیروهای ایالات متحده از عراق چیزی نیاموخته است."

باراک اوباما روز چهارشنبه در پوهنتون وست پوینت استراتژی خارجی سال آخر ریاست جمهوری اش را اعلام خواهد کرد. هدف این استراتیژی جلوگیری از 'زیاده رویی' در سیاست خارجی واشنگتن در حالی است که جنگ به رهبری امریکا در افغانستان به پایان خود نزدیک می شود.
باراک اوباما: "ما باید بپذیریم که افغانستان یک کشور کامل نخواهد بود و این مسئولیت امریکا نیست که افغانستان را کشوری کامل بسازد. آینده افغانستان، باید توسط افغان ها تصمیم گرفته شود."


آقای اوباما گفت او بحث خواهد کرد که جایگاه افغانستان در استراتژی جدید امریکا چه خواهد بود.

او افزود "من مطمئنم که اگر ما این مشی را اتخاذ کنیم نه تنها مسئولانه جنگ در افغانستان را پایان می دهیم و به اهدافی که ما را به آن جنگ کشانید، دست پیدا می کنیم، بلکه قادر خواهیم بود فصل تازه ای را در رهبری امریکا در سراسر جهان داشته باشیم."

بیانیه انتقادآمیز سه سناتور جمهوری خواه مشعر است که صرف نظر از هر آنچه که رئیس جمهور در پوهنتون نظامی وست پوینت خواهد گفت، "این تصمیمش درمورد افغانستان تصور فزاینده در سراسرجهان را تقویت خواهد کرد که گویا امریکا غیرقابل اعتماد، پریشان و بی علاقه برای رهبری است."

نیروی ناکافی امریکا - سناتور افغان

اگرچه حکومت افغانستان به طور فوری تا اکنون واکنشی به این بیانات رئیس جمهور امریکا نشان نداده است اما رفیع الله گل افغان، نایب دوم مشرانوجرگه افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت بعید به نظر می رسد که ایالات متحده بتواند با ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان در پشتیبانی نیروهای امنیتی افغان کمک کند.

آقای گل افغان استدلال می کند که طی بیش از ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نیروهای امریکایی در افغانستان وجود داشت اما امنیت کافی را تامین نتوانستند.

نایب دوم مشرانو جرگه افغانستان می گوید که نیروهای امنیت افغان از لحاظ تشکیلات مشکلی ندارد اما نیروهای بین المللی و خصوصا امریکا طی بیش از ۱۲ سال گذشته در تجهیز نیروهای امنیتی افغان کار قابل توجه ای نکرده اند.

آقای گل افغان می گوید "[امریکا] نتوانسته تا اندازه ای [نیروهای افغان را] تجهیز بکند که ما دفاع از خاک خود یا مقابله با دشمن را داشته باشیم. متاسفانه اگر به این حالت رها بکنند و بروند ما تجهیز درست نداریم طبعا بدبختی و ناامنی است و روز به روز اضافه می شود."

اما، با وصف این انتقادات، آقای اوباما تصریح کرد که امریکا به افغانستانی مستقل، امن، با ثبات و متحد متعهد باقی می ماند و در این راستا از تلاش های به رهبری افغان ها در مصالحه برای صلح حمایت می کند.

آقای اوباما گفت "ما باید بپذیریم که افغانستان یک کشور کامل نخواهد بود و این مسئولیت امریکا نیست که افغانستان را کشوری کامل بسازد. آینده افغانستان، باید توسط افغان ها تصمیم گرفته شود. اما آنچه ایالات متحده می تواند انجام دهد و خواهد انجام داد که منافع ما را تامین می کند و به افغان ها فرصت می دهد به صلح دائمی و دوامدار برسد."

رئیس جمهور امریکا همچنین گفت که برعلاوه برگرداندن نیروهای ایالات متحده به کشور، "این فصل جدید مشی خارجی امریکا به ما اجازه خواهد داد تا بعضی از منابعی را که درنتیجه ختم این جنگ به دست مان می آید به طور سریع برای مبارزه با تهدیدات درحال تغییر دهشت افگنی درحالی استفاده کنیم که اولویت های وسیع تری را در جهان اعلام خواهیم کرد."

اما سه سناتور جمهوری خواه گفته اند که "خروج سربازان از افغانستان باید بر اساس اوضاع درمنطقه تعیین شود نه مبتنی بر نگرانی رئیس جمهور به خاطر میراث بعد از خودش."
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG