لینک های دسترسی

Breaking News

داعش همۀ وسایل مکاتب پچیرو آگام را به یغما برده است


ولسوالی پچیرواگام ننگرهار
ولسوالی پچیرواگام ننگرهار

شاگردان مکاتب در ولسوالی پچیرواگام ولایت ننگرهار از وضعیت ناگوار مکاتب و روند درسی شان شکایت کرده می گویند که در جریان مبارزه علیه گروه داعش در آن ولسوالی، مکاتب شان تخریب و وسایل آن به یغما برده شده است.

شاگردان علاوه میکنند که افراد گروه داعش تعمیرهای مکاتب را ویران کرده و یا به حدی تخریب کرده اند که اکنون قابل استفاده شاگردان نمیباشد.

به گفته آنان، وضعیت مکاتب شان نگران کننده بوده و جنگجویان گروه داعش بیشتر مواد درسی را با خود برده اند.

عبید یکی از شاگردان مکتب سلیمان خیل از نبود امکانات در مکاتب شان شکایت کرده خواهان توجه مقامات دولتی برای احیای مکاتب شان است.

این شاگرد مکتب سلیمان خیل می گوید که در مکتب شان آب آشامیدنی وجود نداشته، بدون فرش روی زمین می نشینند. او می افزاید "تخته نداریم، مکتب ما تخریب شده در فضای باز درس میخوانیم."

مقامات ریاست معارف ننگرهار گفته اند که به زودی برای احیای مجدد مکاتب مناطق آزاد شده از گروه داعش اقدام می کنند.
مقامات ریاست معارف ننگرهار گفته اند که به زودی برای احیای مجدد مکاتب مناطق آزاد شده از گروه داعش اقدام می کنند.

نویدالله، شاگرد مکتب ژیره خیل، نزدیک به دره توره بوره که تعمیر مکتب شان تاحدی زیادی از سوی افراد داعش تخریب شده است،میگوید که جایی برای نشستن ندارند، گاهی در یک محل و گاهی هم در محل دیگر در فضای باز درس میخوانند.

نوید علاوه می کند "شیشههای کلکینهای تعمیر مکتب همه شکسته است، تخته و دروازه به وضعیت خیلی خرابی است، آب نیست، چیزی که سابق داشتیم همه را داعش با خود برده است، بر خاک مینشینیم و درس میخوانیم، از دولت می خواهیم تا هرچه زودتر به ما تعمیر بسازد."

اما ریاست معارف ننگرهار میگوید که برای بازسازی تعمیر مکاتب مناطق آسیبدیده از سوی گروه داعش، اقدام میکند.

محمد آصف شینواری مسؤول مطبوعاتی ریاست معارف ننگرهار با پذیرفتن مشکلات شاگردان مکاتب در مناطق آسیب دیده گفت که چالش های زیادی در فرا راه آنان قرار دارد و "در آینده این همه مشکلات را حل خواهیم کرد."

آقای شینواری به صدای امریکا گفت " تلاش داریم به کمک خداوند به زودی تعمیر مکاتب را بازسازی کرده یا دوباره اعمار کنیم و مواد درسی را به همه شاگردان فراهم سازیم."

ولسوالی پچیرواگام پس از ولسوالیهای اچین، کوت و ده بالای ولایت ننگرهار، از سوی افراد داعش آسیب دیده و در بیشتر مناطق آن منازل مسکونی، تاسیسات دولتی و عام المنفعه تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG