لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی یا تکتیک سیاسی پاکستان در قبال افغانستان؟


طی ماه گذشته، تغییراتی اساسی در پالیسی پاکستان در قبال افغانستان رونما شده است که به قول نویسنده نشریه فارن پالیسی این تغییر پاکستان از روی ناگزیری است و تکتیکی می باشد. درحالی که به باور یک تحلیلگر افغان این تغییر محصول فشارهای مختلف بر پاکستان است.

نویسنده نشریه فارن پالیسی در مقاله یی نوشته است که تقسیم بندی نژادی، فساداداری گسترده و حکومت مرکزی ضعیف که در افغانستان شایع یافته از جمله دلایلی است که موجب شده پاکستان از حکومتی ناکام در همسایگی خویش نگران باشد.

داوود ختک، نویسنده این مقاله که خود یک خبرنگار است معتقد است به احتمال بیشتر حکومت پاکستان هنوز هم به اهداف عمق استراتژیک طولانی مدت خویش محکم است درحالی که اکنون آن کشور می خواهد پالیسی غیرمستقیمی را برای نیل به آن اتخاذ کند.

طراحان پالیسی پاکستان، حالا با دل اندوهناک، به این باورند که رژیم تحت رهبری طالبان مثل سال های قبل از سال 2001 در افغانستان، رویایی غیرواقع بینانه است.

تور اچکزی، تحلیلگر مسایل سیاسی در ایالات متحده عوامل متعددی را در تغییر احتمالی پالیسی پاکستان در قبال افغانستان دخیل می داند.
اچکزی گفت: "حملات مخالفین دولت پاکستان در این مناطق از قبیل تحریک طالبان پاکستان است که اخیرا شاهد بودیم که یکی از پایگاه های نظامی پاکستان را مورد حمله قرار دادند که درآن طیارات گران قیمت پاکستان از بین رفت و عده یی از صاحب منصبان شان کشته شد."
در عین حال، ایالات متحده همواره از فعالیت های سازمان های دهشت افگنی مثل شبکه حقانی درخاک پاکستان اظهار نگرانی کرده است.

دانیل بنجامین، هم آهنگ کننده فعالیت های مبارزه با دهشت افگنی در وزارت خارجه ایالات متحده این هفته این نگرانی کشورش را در صحبتی با صدای امریکا متذکر شد.
آقای بنجامین گفت: "ایالات متحده نگرانی های دوامداری درمورد شبکه حقانی و سایر سازمان های دهشت افگنی در پاکستان دارد. بسیاری از این گروه ها برای ما نگران کننده است و ما به طور عمیقی درمورد تحریک طالبان پاکستان نگران ونفوذ طولانی مدت شان نگران هستیم."

به نظر نویسنده مقاله فارن پالیسی یکی از نشانه های تغییر پالیسی های پاکستان در قبال افغانستان توجه کمتر به پالیسی عمق استراتژی است که پاکستان به تازه گی با رهایی شماری از زندانیان طالبان و ازاد ساختن عنقریب ملا عبدالغنی برادر، قرار گزارش ها، تماس هایی را با حکومت افغانستان برقرار ساخته است.

تور اچکزی معتقد است که پاکستان با دست زدن به این اقدام می خواهد در روند مذاکرات صلح با طالبان نقش داشته باشد.
او گفت: "پاکستان می خواهد در جریان مذاکرات چوکی خود را داشته باشد و نقش برجسته داشته باشد تا عمق استراتژی که سالها درنظرش واضح بود و آن را تعیین کرده بود، همان عمق استراتژی را به شکلی دیگر داشته باشد که به هدف خود برسد."

با این حال، یکی از دلایلی که به اعتقاد نویسنده فارن پالیسی باعث تغییر تکتیکی در پالیسی پاکستان در قبال افغانستان شده است تداوم حملات طیارات بدون پیلوت ایالات متحده چه به رضایت یا عدم رضایت حکومت پاکستان است که پاکستان را مجبور ساخته به این واقعیت پی ببرد که تکنالوژی مدرن بدیلی به روش های سنتی هدف قراردادن نقاط مهم می باشد.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG