لینک های دسترسی

Breaking News

هیچ کشوری پاکستان را به عدم اقدام علیه تروریزم متهم کرده نمی‌تواند – سفیر پاکستان


سفیر پاکستان در واشنگتن ادعا کرده است که کشورش نسبت به هر کشوری دیگر در منطقه بیشترین اقدامات را بر ضد گروه های تندرو و دهشت افگن در آن کشور انجام داده است.

اعزاز احمد چوهدری، سفیر پاکستان در واشنگتن دی سی که به زودی ماموریت دیپلوماتیک اش در امریکا پایان می‌یابد، همچنین گفته است که "هیچ کشوری نباید پاکستان را متهم به اقدامات ناکافی در برابر گروه های دهشت افگنی و افراطی" کند.

آقای چوهدری افزود "اگر امروز که در مورد القاعده چیزی نمی شنوید، دلیل آن همکاری پاکستان و ایالات متحده است. القاعده سازمانی است که موجب حملات ۱۱ سپتمبر شد. بنا بر این، فکر کنیم که هیچ کشوری به ما گفته نمی تواند که پاکستان اقدام کافی انجام نداداه است. در واقع، پاکستان بیشترین اقدامات را انجام داده است."

اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده، توسط عملیات قوای خاص ایالات متحده در نزدیکی یک اکادمی نظامی واقع در شهر ابت آباد پاکستان کشته شد—در حالیکه مقامات پاکستان حضور رهبر القاعده در آن کشور را بار ها تکذیب کرده بودند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، زمانیکه در ماه آگست ۲۰۱۷ استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان را اعلام می کرد، به پاکستان هشدار داد که هرگاه آن کشور اقدامات کافی در برابر پناهگاه های امن تندرو و گروه های دهشت افگن مستقر در آن کشور اقدام نکند، کمک های امریکا برای آن کشور تعلیق خواهد شد.

رئیس جمهور ترمپ اولین پیام تویتر خود را نیز در مورد پاکستان نوشت و در آن از پالیسی ایالات متحده مبنی بر فراهم آوری کمک های چندین میلیارد دالری برای پاکستان انتقاد کرد.

آقای ترمپ در اولین تویتر ۲۰۱۸ خود نوشت که "ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته کمک بیش از ۳۳ میلیارد دالر را به طور احمقانه برای پاکستان فراهم کرد و آنان {مقامات پاکستان} در عوض برای ما دروغ گفتند و فریب دادند و فکر کردند که رهبران ما احمق اند. آنان برای دهشت افگن که در افغانستان علیه آنان مبارزه می کنیم، پناهگاه امن می دهند. نه بیشتر از این."

اتهامات بی اساس

اما سفیر پاکستان در واشنگتن می گوید اتهامات مبنی بر اینکه پناهگاه های امن در پاکستان است و رهبران طالبان افغان در آن کشور به سر می برند، بی اساس است و فقط افسانه است.

آقای چوهدری افزود "این افسانه است که گفته است شورا ها در پاکستان است، شورای کراچی، شورای کویته و همۀ این چیز ها. بار ها گفته اند که پناهگاه امن در پاکستان وجود ندارد." .

مقامات ایالات متحده و حکومت افغانستان از دیر مدت زمان به این سو پاکستان متهم کرده اند که مقامات آن کشور در قسمت مبارزه بر ضد گروه های دهشت افگنی و تندرو برخورد یکسان نداشته است. اما مقامات پاکستانی با رد چنین ادعا گفته اند که آنان همه گروه های تندرو و دهشت افگنی را به طور مساویانه هدف قرار داده اند.

آقای چوهدری ادعا می کند که "پاکستان فضا را برای شبکۀ حقانی و طالبان تنگ می سازد. پیام ما برای آنان بسیار واضح است؛ شما افغان استید و باید دست از خشونت بردارید و به روند سیاسی افغانستان یکجا شوید."

این دیپلومات پاکستان همچنین می گوید که "غیر منصفانه" خواهد بود که پاکستان به خاطر ناکامی افغانستان، مسوول شناخته شود.

حکومت افغانستان در ۱۷ سال گذشته همواره پاکستان را متهم به حمایت و تمویل گروه های تندرو و دهشت افگن کرده است. حتی سه سال قبل حکومت افغانستان تهدید کرده بود که هرگاه پاکستان دست از حمایت تندروان بر ندارد، به شورای امنیت ملل متحد شکایت خواهد کرد، تهدیدی که تا حال عملی نشده است.

با وجود ادعا های دوامدار کابل مبنی بر حمایت اسلام آباد از تندروان، مقامات عالی رتبه پاکستان ادعا می کنند که آن کشور حامی دهشت افگنی نه، بلکه قربانی خشونت های گروه های تندرو مستقر در آن کشور بوده است.

اما مقامات افغانستان بار ها گفته اند که مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان، و کشته شدن جا نشین وی، ملا اختر محمد منصور، در قلمرو پاکستان و موجودیت پاسپورت پاکستانی نزد وی، موجودیت شورای کویته، شورای پشاور و پناهگاه های شبکه حقانی در آن کشو همه ، نشان می دهد که گروه های تندرو و دهشت افگن، از حمایت پاکستان به خصوص استخبارات نظامی آن کشور یاISI برخوردار اند.

XS
SM
MD
LG