لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین قصد "اقدام بزرگ" پاکستان علیه حافظ سعید


آژانس خبری رویترز به نقل از مقامات و اسنادی که بدست آورده، گزارش داده است که حکومت پاکستان قصد دارد تا کنترول موسسات خیریه و دارایی های مرتبط به حافظ سعید، یک تندرو تحت تعقیب امریکا را بدست گیرد.

در صورتی که حکومت پاکستان این پلان را عملی کند و کنترول نهاد های خیریۀ حافظ سعید را در اختیار گیرد، این نخستین گام بزرگ اسلام آباد در برابر سعید خواهد بود.

حافظ سعید، بنیانگذار گروه تندرو لشکر طیبه، مظنون طرح حملات تروریستی سال ۲۰۰۸ بر شهر ممبای هند میباشد. در آن حملات، جمعاً ۱۶۶ نفر کشته شدند. او تحت تعقیب امریکا نیز بوده و حکومت رئیس جمهور ترمپ اخیراً بر پاکستان فشار آورده تا علیه تندروان از خود اقدامات عملی نشان دهد.

در گزارش رویترز به استناد گفته های سه مقام آگاه از موضوع، آمده است که حکومت ملکی پاکستان، جزییات این پلان را به تاریخ ۱۹ دسمبر، طی دستور محرمانه، به ادارات مختلف ایالتی و فدرال ابلاغ کرده است.

همچنان گفته میشود که در یک سند محرم از وزارت مالیه، به ادارات تنفیذ قانون و حکومت های ایالتی هدایت داده شده تا برای کسب کنترول جماعت الدعوه و بنیاد فلاح انسانیت، دو موسسۀ خیریۀ مربوط به حافظ سعید، یک پلان عمل را ارایه بدارند.

احسان اقبال، وزیر داخلۀ پاکستان، که ریاست یکی از جلسات پیرامون این پلان را برعهده داشت، به رویترز فقط گفته است که او به مقامات دستور داده تا "سیستم جمع آوری اعانه برای تمام گروه های ممنوعه در پاکستان را مسدود کنند".

آقای اقبال به رویترز نوشته است که پاکستان تحت فشار امریکا، کدام عملی را انجام نمیدهد و منظورش خوشنود ساختن کسی نیست. وزیر داخلۀ پاکستان همچنان نوشته است که: "پاکستان به مثابۀ یک کشور مسئول، عمل میکند تا مکلفیت هایش را برای مردم خود جامعۀ بین المللی ادا سازد."

حافظ سعید و "موسسات خیریه" اش

حافظ سعید از جمله چهره های شناخته شدۀ حامی گروه های تندرو جهادی بوده و سالهایی را در افغانستان نیز سپری کرده است. او در سال ۱۹۸۷، در جریان جنگ علیه اتحاد شوروی وقت در افغانستان، در همکاری با یک تندرو دیگر، گروهی را موسوم به لشکر طیبه بنیاد گذاشت.

لشکر طیبه بعداً به انجام بعضی حملات تروریستی متهم گردید. حافظ سعید سپس موسسه ای را زیر نام "جماعت الدعوه" تأسیس کرد. گرچه این گروه ظاهراً یک موسسۀ خیریه است، اما باور میرود که برای تندروان دخیل در جنگ کشمیر و دهشت افگنانی که بر هند حمله کرده اند، منبع مالی بوده است.

شبکۀ نهاد های مربوط به حافظ سعید فعلاً در پاکستان شامل ۳۰۰ باب مدرسه و مکتب، شفاخانه ها، یک مطبعه، و یک سرویس خدمات امبولانس است.

طبق اطلاعاتی که از سوی دو مقام ضد دهشت افگنی به آژانس رویترز ارایه شده، تنها شمار کارمندان رضاکار در "جماعت الدعوه" و بنیاد فلاح انسانیت" به حدود ۵۰۰۰۰ نفر میرسد و صد ها تن دیگر نیز در بدل معاش در آن دو نهاد کار میکنند.

هند حافظ سعید را طراح حملات ممبای خوانده، و خواستار محاکمۀ او است. حکومت ایالت پنجاب پاکستان، حافظ سعید را مدت ده ماه در خانه اش تحت نظارت قرار داد، اما یک محکمۀ پاکستان او را در ماه نوامبر برائت داد و آزاد ساخت. با اینهم، ایالات متحدۀ امریکا بر سر او ده میلیون دالر جایزه تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG