لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تعرفه های گمرکی پاکستان بر کالا های صادراتی افغانستان


حکومت پاکستان تعرفۀ گمرکی را بر اجناس صادراتی افغانستان سه برابر افزایش داده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید این تعرفه گمرکی روی اجناسی افزایش یافته است که فصل صادرات آن است و این موضوع سبب متضرر شدن تجار افغان و کاهش صادرات می‌شود.

در همین حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید جهت دانستن دلیل این کار پاکستان، با سفارت آن کشور مقیم کابل، به تماس است.

حکومت پاکستان از تاریخ ۱۷ اکتوبر به این‌سو تعرفه گمرکی را بالای ۱۲۰ قلم جنس صادراتی افغانستان از ۷۴۱جنس صادراتی، سه برابر افزایش داده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، روز شنبه در این مورد گفت این تعرفه بالای اجناسی افزایش یافته که فصل آن است و اقدام اسلام آباد، تجار افغانستان را متضرر کرده است.

آقای الکوزی گفت"در سازمان تجارت جهانی یا WTO به هیچ صورت این گونه موادی وجود ندارد که یک کشور یک باره ۱۰۰ فیصد، ۵۰ فیصد، ۱۲۰ فیصد تعرفه خود را بالا ببرد. هیچ حق پاکستان نیست که این کار را کند. ما عضو سارک و عضو ایکو استیم و عضو سپتا یا سازمان همکاری منطقوی استیم و در آنجا نوشته است که هیچ کشوری حق ندارد که از پنج فیصد بیشتر تعرفه خود را بالا ببرد، بناً افغانستان یک دست باز دارد."

آقای الکوزی از حکومت خواست تا برای حل این مشکل تجار افغان، مبتکرانه اقدام کند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان، این عمل پاکستان را اقدام تلافی جویانه در برابر اقدام حکومت افغانستان مبنی بر افزایش تعرفه گمرکات روی برخی کالاهای وارداتی بدون مشوره با سکتورخصوصی می‌داند.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت این موضوع را با رئیس جمهور افغانستان و سفارت پاکستان مقیم کابل درمیان گذاشته است.

در همین حال، مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت آنان به تاریخ ۱۸ اکتوبر از این موضوع آگاه شدند و جهت بازخواست، به سفارت پاکستان مقیم کابل مکتوبی را فرستاده شده تا ه دلیل افزایش تعرفۀ گمرکی بالای کالا هایصادراتی افغانستان واضح شود.

آقای قوقندی افزود "عاجل مکتوبی به سفارت پاکستان بعد ظهر همان چهارشنبه فرستادیم و دلیلش را که روی کدام قوانین، طرزالعمل‌ها و یا کدام همکاری‌های منطقوی این بالا شده است (پرسیدیم)."

تلاش کردیم درمورد دیدگاه مقام‌های سفارت پاکستان مقیم کابل را نیز داشته باشیم، اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

در همین حال، برخی آگاهان اقتصادی باور دارند که این عمل پاکستان عقده مندانه و سیاسی است.

تاج محمد اکبر، استاد اقتصاد در پوهنتون کابل در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت افزایش تعرفۀ گمرکی آن هم بالای محصولاتی که فصل آن است، از سیاست‌های خصمانه و رقابت‎‌های ناسالم پاکستان نشأت می‌گیرد.

آقای اکبر، افزود که این سیاست سبب متضرر شدن تجار افغان می‌شود.

آقای اکبر افزود"این بلند رفتن باعث می‌شود که تقاضا در پاکستان کم شود، وقتی تقاضا کم شد، تجاران ما حتی قمیت تمام شد را پوره نمی‌توانند که یک ضربه فوق العاده کلان است."

XS
SM
MD
LG