لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان ۱۸ سازمان خیریه را اخراج می‌کند


محافظ پاکستانی در کنار دروازۀ مهر و موم شدۀ دفتر سازمان "حمایت از کودکان" در اسلام آباد
محافظ پاکستانی در کنار دروازۀ مهر و موم شدۀ دفتر سازمان "حمایت از کودکان" در اسلام آباد

حکومت پاکستان ۱۸ سازمان خیریۀ جهانی را از آن کشور اخراج می‌کند.

اکثر سازمان هایی که قرار است از پاکستان اخراج شوند، به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نهاد های خیریۀ امریکایی بوده و شماری هم مستقر در بریتانیا یا دیگر کشورهای اروپایی هستند، اما فهرست کامل این موسسات تا کنون نشر نشده است.

کم از کم ۲۰ سازمان دیگر خیریۀ خارجی نیز با خطر اخراج از پاکستان روبرو اند. مقام‌های پاکستانی چند ماه پیش بدون ارایه کوچکترین وضاحت، به ۳۸ سازمان خیریۀ خارجی اطلاع دادند تا فعالیت های خود را در پاکستان متوقف کنند.

شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر پاکستان، پنجشنبه ۱۵ قوس (ششم دسمبر) با اشاره به این ۱۸ نهاد خیریۀ خارجی در تویتر نوشت "آنها باید خارج شوند. باید بر اساس مرامنامۀ معین شان کار می‌کردند که این ۱۸ نهاد چنین نکردند".

عمیر حسن، سخنگوی بنیاد امداد پاکستان گفت که این ۱۸ نهاد با فراهم آوری ۱۳۰ میلیون دالر، به ۱۱ میلیون پاکستانی فقیر امداد رسانی می‌کنند.

آقای حسن گفت که به هیچ یک از این سازمان ها توضیح داده نشده است که به چه دلیل جواز فعالیت شان تجدید نشده است و چرا باید فعالیت خود را متوقف کرده و از پاکستان بیرون شوند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در اسلام آباد چنین برداشت‌هایی وجود دارد که ایالات متحده و کشورهای اروپایی زیر نام کارمندان امدادرسان، مخفیانه جاسوسان خود را از طریق این موسسات به پاکستان می فرستند.

پس از آنکه سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده به همدستی یک کارمند پاکستانی برنامۀ تطبیق واکسین موفق به شناسایی محل اختفای اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده در پاکستان شد، مقام‌‌های پاکستانی فعالیت سازمان های خیریۀ خارجی را به دقت زیر نظر گرفته و سختگیری بیشتری را بر فعالیت شماری از این سازمان ها اعمال کرده اند.

شکیل افریدی، داکتر پاکستانی که زیر نام برنامۀ تطبیق واکسین، نمونۀ دی ان ای را از محل اختفای بن لادن گرفته و آن را در دسترس ایالات متحده قرار داده بود، اکنون در پاکستان زندانی است، هرچند واشنگتن بار بار خواستار رهایی داکتر افریدی شده است.

با اینحال، آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان هرگونه ارتباط میان دستور اخراج سازمان های خیریه و عملیات شناسایی و کشتن بن لادن را رد کرده و گفته است که این موسسات معیارات لازم را برای ادامۀ فعالیت شان برآورده نکرده اند.

XS
SM
MD
LG