لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان تا دو روز دیگر گذرگاه مرزی چمن را باز می گشاید


آرشیف: در نتیجۀ در گیری مسلحانه در مرز چمن، ده ها تن کشته و یا زخمی گردید
آرشیف: در نتیجۀ در گیری مسلحانه در مرز چمن، ده ها تن کشته و یا زخمی گردید

پاکستان گذرگاه مرزی با افغانستان را بسته است و این کار تجارت میان دو کشور را متضرر ساخته است.

مقام های پاکستانی می گویند که مناقشۀ سرحدی با افغانستان که کشته شدن چندین مرزبان هر دو کشور را در پی داشت، ممکن در جریان هفتۀ جاری حل گردد.

نظامیان پاکستانی اصرار می ورزند که به تاریخ پنجم ماه می برخورد مسلحانه پس از آن صورت گرفت که قوای افغان بر تیم سروی نفوس شماری پاکستان در منطقۀ صفری سرحد آتش گشود.

در تبادله آتش میان مرزبانان هر دو کشور، چندین تن هلاک و مجروح گردید تا آن که در اوایل این هفته طرفین درگیر توافق کردند تا به صورت مشترک سروی جیولوژیکی را در قریه های سرحدی انجام دهند و اختلافات به میان آمده را رفع کنند.

برخورد مسلحانه در مرز چمن موجب کشته و زخمی شدن قوای سرحدی افغانستان و پاکستان شد
برخورد مسلحانه در مرز چمن موجب کشته و زخمی شدن قوای سرحدی افغانستان و پاکستان شد

سر تاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، گفته است که تیم سروی دو کشور نقشه ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. آقای عزیز گفته است که اسلام آباد مشتاق به تسخیر قلمرو افغانستان نیست.

پس از این در گیری مرگبار، پاکستان سرحد چمن را به روی هزاران مسافر، کاروان های تجارتی و ترانزیتی، مسدود کرد.آقای عزیز همچنین گفت که پس از حل اختلافات به میان آمده، پاکستان گذرگاه مرزی چمن را دوباره خواهد گشود.

در همین حال، مقامات حکومت افغانستان گفته اند که قوای سرحدی در دفاع از تسخیر قلمرو افغانستان از سوی قوای پاکستانی، دست به آتش زدند.

تواب غورزنگ، سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان، در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که هرگاه قلمرو آن کشور مورد "تعرض" قرار بگیرد، قوای افغان واکنش نشان می دهد.

آقای غورزنگ گفت "از لحاظ پالیسی، دولت افغانستان باور دارد تا همه منازعات—به خصوص منازعات در امتداد خط فرضی دیورند از طریق گفتگو حل گردد. ولی هرگاه قلمرو افغانستان توسط دشمنان و یا سایر کشور ها مورد تعرض قرار بگیرد، بدون شک، قوای امنیتی ما در هر کنج و کنار این سرزمین آماده استند تا از آن دفاع کنند".

روابط افغانستان و پاکستان از یک و نیم سال بدینسو دستخوش تنش بوده است. کابل برخی از عناصر حکومت پاکستان به خصوص ISI یا استخبارات نظامی آن کشور را متهم بر حمایت گروه های دهشت افگنان می کند، ادعای که اسلام آباد آنرا همواره رد کرده و گفته است که آن کشور خود قربانی حملات تندروان و گروه های دهشت افگن است—نه حامی آن.

پاکستان نیز در برخی مواقع ادعا کرده است که تندروان فراری پاکستان که حملات مرگبار را در شهر های پاکستان انجام داده اند وارد مناطق سرحدی افغانستان شده اند و از کابل خواسته است تا بر ضد آنان اقدام کند. مقامات افغانستان گفته اند که آنان همۀ گروه های تندرو و دهشت افگن را هدف قرار می دهد.

XS
SM
MD
LG