لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: امریکا خاک ما را میدان جنگ افغانستان نسازد


شاهد خاقان عباسی، صدر اعظم موقت پاکستان، نشس امروز کمیتۀ امنیت ملی آن کشور را ریاست می‌کرد
شاهد خاقان عباسی، صدر اعظم موقت پاکستان، نشس امروز کمیتۀ امنیت ملی آن کشور را ریاست می‌کرد

حکومت پاکستان این ادعای دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را رد کرد که گویا پاکستان به افرادی پناه میدهد که علیه نیرو های امریکایی در افغانستان می جنگند.

پاکستان موضعگیری رسمی اش را امروز پس از یک نشست کمیتۀ امنیت ملی آن کشور، اعلام کرد.

خواجه آصف، وزیر خارجۀ پاکستان گفت "پاکستان نمی تواند میدان جنگ افغانستان باشد ... سپر بلا قرار دادن پاکستان، در ثبات افغانستان کمک نمی کند."

رئیس جمهور ترمپ، حین اعلام استراتیژی جدیداش در قبال افغانستان و جنوب آسیا، گفت " ما به پاکستان میلیارد ها دالر پرداخته ایم و در عین حال، آنها همان تروریستانی را که با ایشان در نبرد اند، پناه داده اند."

وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که اسلام آباد "اقدامات بدون تفکیک" در برابر همه شبکه های دهشت افگنی برداشته و "در این جنگ ده ها هزار سرباز و افراد ملکی خود را از دست داده است."

خواجه آصف همچنان از ایالات متحده خواست تا "در برابر آن تندروان اقدام کند که در افغانستان پنهان اند."

آقای آصف اضافه کرد که در عوض هرنوع معاونت مالی یا مادی، باید تلاش های پاکستان، قربانی هزاران شهروند و بیش از ١٢٠ میلیارد دالر خسارۀ اقتصادی این کشور، درک شود.

وزیر خارجۀ پاکستان گفت، به خاطر ترویج صلح و خاتمه دادن به بحران در افغانستان، اسلام آباد به گونۀ متداوم با واشنگتن و کابل کار و تلاش کرده است.

خواجه آصف، پالیسی ادارۀ رئیس جمهور ترمپ را در قبال هند به خاطر گسترش نقش دهلی جدید در امنیت منطقوی،نیز مورد انتقاد قرار داد.

وزیر خارجۀ پاکستان گفته است "در حالی که هند با تمام همسایه های خود روابط ناسازگار دارد و از شرق و غرب در تلاش بی ثبات ساختن پاکستان میباشد، نمیتواند به تنهایی امنیت در منطقۀ جنوب آسیا را فراهم کند."

اعلام حمایت چین

کمیتۀ امنیت ملی پاکستان در حالی موضعگیری اش را در برابر واشنگتن اعلام کرد که پس از هشدار ریکس تلیرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، در برابر پاکستان، حکومت چین یک بار دیگر در دفاع و حمایت از پاکستان قرار گرفته است.

ریکس تیلرسن، وزیرخارجۀ ایالات متحده، دو روز قبل به پاکستان هشدار داد که "اگر اسلام آباد در برابر دهشت افگنان راهکار متفاوت اختیار نکند، با برخورد جدی واشنگتن روبرو خواهد شد."

وزارت خارجۀ چین، امروز خبر داد که یانگ جیچی، مشاور روابط خارجی آن کشور در یک صحبت تلیفونی به وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته که واشنگتن "باید نقش پاکستان را در افغانستان درنظر داشته و به نگرانی های امنیتی آن کشور احترام قایل باشد."

وزارت خارجۀ چین همچنان خبر داده که در این ممکالمه آقای جیچی" به ایالات متحده از نقش فعال بیجنگ به خاطر ترویج روند صلح و آشتی در افغانستان تعهد کرده است."

قبل از این نیز حکومت بیجنگ به اظهارات ضد پاکستانی رئیس جمهور ترمپ واکنش نشان داد و با دفاع از عملکردهای اسلام آباد، گفته بود که پاکستان در خط مقدم مبارزه در برابر تروریزم قرار دارد.

واکنش های داخلی

در سلسلۀ واکنش های پاکستان در قبال استراتیژی رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان و جنوب آسیا، احسن اقبال، وزیر داخلۀ پاکستان ضمن رد انتقادات رئیس جمهور ترمپ، گفته است "پاکستان بیش از هر کشور دیگر در جهان در امر مبارزه با دهشت افگنی فعالیت کرده و خواستار صلح در جهان میباشد."

در عین حال، سمیع الحق، رئیس شورای دفاع پاکستان، پالیسی رئیس جمهور ترمپ در قبال پاکستان را "اعلان جنگ در برابر تمامیت ارضی پاکستان" خوانده است.

سیمع الحق همچنان افزودهکه "پاکستان درعوض اختیار کردن یک موقف صلح آمیز، باید در برابر این اعلان توهین آمیز، یک پاسخ دندان شکن بدهد."

فضل الرحمن خلیل، بنیانگذار حزب حرکت المجاهدین که از سوی سازمان ملل متحد در فهرست احزاب تحریم شده قرار دارد و در حال حاضر رهبری حزب انصار الامه را بر عهده دارد، نیز گفته است که ایالات متحده تلاش میورزد تا ناکامی اش را به پاکستان نسبت دهد.

XS
SM
MD
LG