لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: اشتراک امریکا در نشست صلح افغانستان در مسکو حتمی است


اسلام آباد می گوید که بدون سهمگیری امریکا در مذاکرات صلح افغانستان نمی توان به هدف رسید
اسلام آباد می گوید که بدون سهمگیری امریکا در مذاکرات صلح افغانستان نمی توان به هدف رسید

مقام های امریکایی روسیه را به مشروعیت بخشیدن و حتی کمک به شورشیان طالب متهم کرده است.

پاکستان می گوید که ایالات متحده باید در مذاکرات صلح افغانستان که در ماه روان در روسیه برگزار می گردد، سهم بگیرد.

قرار است که دور جدید این مذاکرات در چهاردهم اپریل درمسکو برگزار گردد و نمایندگان پاکستان، ایران، هند، چین، افغانستان و شماری از کشورهای آسیای میانه که در همسایگی افغانستان اند، در آن اشتراک ورزند.

ایالات متحده از قبل اشتراک در این نشست را رد کرده و قصد روسیه را در این مورد، سوال بر انگیز خوانده است. مقام های نظامی امریکا روسیه را به مشروعیت بخشیدن و حتی حمایت از شورشیان طالب متهم کرده است - اتهاماتی که روسیه به شدت آنرا بی اساس خوانده است.

طارق فاطمی، دستیار صدراعظم پاکستان در بخش روابط خارجی، در مصاحبه ای با یک تلویزیون محلی اصرار می کند که روسیه از نفوذی که بر طالبان دارد، استفادۀ "مثبت" می کند تا آن گروه را به روند گفتگو های صلح، ترغیب کند و اسلام آباد از چنین تلاش ها حمایت می کند.

آقای فاطمی افزود "روسیه برای ما گفته است که بزرگترین نگرانی آنان این است که اگر جنگ داخلی در افغانستان باشد، چنین حالت موجب می گردد تا آن کشور به مرکز سازمان های دهشت افگنی مثل داعش مبدل گردد، گروهی که بعداً به سرحدات کشور های آسیای مرکزی رخنه خواهد کرد."

آقای فاطمی گفته است که غیابت واشنگتن در این گفتگو ها موجب خواهد شد تا این روند به ماموریت که در پیش دارد، نایل نگردد.

آقای فاطمی گفت "قوای ایالات متحده در افغانستان حضور دارد و امریکا حدود یک ترلیون دالر در آن کشور سرمایه گذاری کرده است؛ بزرگترین شخصیت ذینفع در افغانستان است؛ صد ها سرباز را در آن کشور از دست داده و در نهایت آنان منافع شان را در افغانستان دارند."

نمایندگان افغانستان، پاکستان، ایران، چین و هند آخرین دور مذاکرات که در اوایل امسال در مسکو بر گزار شد، شرکت کردند. حال، برای اولین بار، کشور های آسیای مرکزی که زمانی بخشی از اتحاد شوروی سابق بودند، نیز در گفتگو های چهاردهم اپریل، دعوت شده اند.

XS
SM
MD
LG