لینک های دسترسی

Breaking News

نوازشریف و دور سوم صدارتش در پاکستان


نتایج ابتدایی و غیر رسمی در انتخابات پارلمانی پاکستان نشان دهندۀ سبقت نواز شریف از سایر رقبایش است و به نظر می رسد که او یک بار دیگر بر اریکۀ قدرت بنشیند.

پس از آنکه نوازشریف صدراعظم پیشین پاکستان در مقابل حامیانش اعلام پیروزی کرد، براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی پیام تبریکی گفت که در کنار تمام پاکستانی های ایستاده است که از انتقال تاریخی صلح آمیز و شفاف حکومت ملکی استقبال می کنند.

از جانب دیگر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز طی تماس تیلیفونی، پیروزی حزب مسلم لیگ نواز را به نوازشریف مبارکباد گفته بر مبارزه علیه دهشت افگنی بهبود روابط بین دو کشور تاکید کرد.

با وجود آنکه برخی از رهبران جهان برگزاری انتخابات در پاکستان را پیروزمندانه خوانده اند اما مدسر رضوی رییس شبکۀ انتخابات آزاد و عادلانه از بی نظمی ها، تقلب و دستبرد های گسترده دردفاتر رای دهی شهر کراچی خبر داد.

رضوی گفت که در کُل ما مشروعیت این روند را در تمام پاکستان به سوال نمیکشیم اما حوزه های انتخاباتی در شهر های مانند کراچی و ایالت بلوچستان استثنا است. در این ساحات مبارزات ضد انتخابات بیحد فعال بود و حتی در برخی موارد کمیسیون انتخابات نتوانست به این دلیل دفاتر رای دهی را گشایش بخشد.

کمیسیون انتخابات پاکستان گفت که نظر به تهدیدات امنیتی، رای گیری در 43 دفتر انتخاباتی شهر کراچی دوباره برگزار خواهد شد.

اما این کمیسیون به روز یک شنبه در کُل از انتخابات پارلمانی در آن کشور حمایتش کرد. این اولین باری است که در پاکستان یک حکومت ملکی دور چهار ساله را تکمیل نموده وقدرت را به حکومت ملکی دیگر تسلیم میدهد.

ادعای تقلب

با آنهم ناظرین غیر دولتی پاکستانی گفته اند در حالی که یک تعداد زیادی مردم در بیشتر مناطق آن کشور در روند رای دهی اشتراک داشتند، اما در برخی ساحات از تقلب و دستبرد نیز خبر های نشر شده است.

شبکۀ انتخابات آزاد و عادلانه به تعداد 41 هزار ناظر را در سراسر آن کشور حتی در ساحاتی تعین کرده بود که خطر امنیتی در آن بیشتر بوده و ناظرین بین المللی نمیتوانستند در آن سهیم باشند.

این گروه می گوید که با آنهم به دلیل موجودیت تهدیدات دهشت افگنی در ساحات قبایلی شمالغرب و ایالت همجوار - خیبر پشتونخوا- بسیار دشوار است تا گفته شود که انتخابات به کدام اندازه منصفانه برگزار شده است. پیش از فرارسیدن تاریخ انتخابات، طالبان و سایر گروه های تندرو بیش از صد تن را در جریان حملات بر کاندیدان سیاسی و حامیان احزاب مختلف کشته و مجروح نمودند.

رضا رومی مدیر برنامه ها و پالیسی در انستتیوت جناح میگوید که حملات طالبان رقابت های سیاسی را ضربه زده است.

رومی گفت که آنچه که اتفاق افتاد، پیش از انتخابات بود، زیرا طالبان به گونۀ واضح گفته بودند که به پاکستان پیپلز پارتی، عوامی نشل پارتی و حزب متحدۀ قومی اجازۀ تشکل حکومت آینده را نخواهد داد. و به این گونه میدان رقابت برای دو حزب باز بود – حزب مسلم لیگ نواز شریف و حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان – و قسمیکه از نتایج انتخابات بر میاید، هر دو حزب خوب درخشیدند.

در این حال مردم پاکستان از برگزاری انتخابات به گونۀ پیروزمندانه، تجلیل به عمل آوردند. برخی از آنان میگویند که نوازشریف میتواند روابط پاکستان را با افغانستان، ایران و هند بهبود بخشد.

آزمون ها برای حکومت جدید پاکستان، گسترده است. این کشور از اقتصاد ضعیف و کمبودات عمدۀ انرژی برخوردار بوده و با گروه های قدرتمند افراطی و تندرو مواجه میباشد. حکومت پیشین پاکستان نتوانست این به حل این مشکلات فایق آید و توقعات از نوازشریف بلند است و میتواند که حزب او به زودی تحت فشار قرار گیرد و باید رهبریت موثری را در این راستا از خود نشان دهد.
XS
SM
MD
LG